EveTime                  


killboard

 
Fleet Commanderek kézikönyve
Mi a dolga egy FC-nek   
2008 Augusztus 4.

    FC

    Chry Hated






    Minden FC máshogy csinálja, ezért ez a leírás sem tekinthető az egyetlen és kizárólagos módszernek arra, hogy miként lehet hatékonyan vezetni egy flottát. A cikk nem arra törekeszik, hogy tökéletes és mindenre kiterjedő a "HOWTO" legyen, hanem sokkal inkább arra, hogy általánosságban, és szerkezetében a legfontosabb elemeket kiemelve próbáljon egy útmutatót vagy segítséget nyújtani olyanoknak, akiknek ezen a téren nincs még elegendő tapasztalatuk.

        Vissza a cikkekhez


       


A Fleet Commander (FC) feladatai

Az első kérdés, ami egy flotta irányításával kapcsolatban előjön, hogy mik is az FC feladatai? Az FC vezeti és irányítja a harci csapatot (gang vagy fleet). Irányítás nélkül egy T2 hajókból és profi pilótákból álló csapat is szétesik de legalábbis nem lesz túl hatékony. Ezért az FC egyik feladata a túlélés. Másrészt viszont a morál szempontjából rendkívül hasznos a "személyes példamutatás", azaz ha a főnök aktív részese a harcnak, ami persze kockázattal jár... Szóval érdemes megtalálni az egyensúlyt, illetve a flotta összetételének megfelelően a lehető legtúlélőképesebb hajót választani. (pl. egy 3500m/s-mal repülő Taranis egy nano-recon gangben meglehetősen kockázatosnak számít... )



Strategia



Információk, ismeretek és tervezés

A "profi önvédelem" elsajátításán kívül még sok dolog kell ahhoz, hogy valaki alkalmas legyen FCnek. Egyrészt fontos, hogy legyenek elképzelései arról, hogy mit szeretne elérni, és hogy milyen szituációkban milyen lehetőségei vannak. Ezért az FC lényeges feladata a felkészülés és a tervezés is.

- Ismerni kell a célterületet (térkép-információk, rendszerek taktikai információi, mint pl. nagyság, station-ök, kapuk száma vagy sec. status, jégbeltek - ha carebear-ekre utazik a gang, stb.), és OP közben folyamatosan követnie kell a flotta mozgását.
- Ismernie kell a várható ellenfeleket és képességeiket a körzetben,
- az aktuális politikai helyzetet mikro- és makroszinten, és az aktuális hadi helyzetet.
- Fontos, hogy részletesen ismerje a játékmechanikát, a saját és ellenséges hajótípusok tulajdonságait és lehetőségeit, és mindezek alapján megtervezze a flotta összeállítását, taktikáját és a várható létszámát. Kulcsembereket is bevonhat a tervezésbe és az OP vezetésébe.


Kommunikáció

Az aktuális helyzetre vonatkozó információkat és az FC parancsait a gangen belül és kívül is folyamatosan kommunikálni kell. A gangen belüli kommunikációra jelenleg a Ventrilo, a TS és a fleet csatorna szolgál, ezek nélkül elképzelhetetlen egy hatékony OP. A fontos, azonnali információkra (scout infok, parancsok kiadása, stb.) a hang kommunikáció szolgál. A fleet csatornát érdemes a kevésbé sürgős, kevésbé fontos információk számára valamint a megerősítések, pontosítások számára fenntartani (destination, scoutok által látott ellenségek, hajólajstrom). Mivel a TS igen gyatra hangminőséget hoz, nemzetközi gangben érdemes a parancsokat megerősíteni irásban, angolul, egyértelműen és érthetően.

A kommunikációban a legfontosabb erőforrás a csend. Ezért amennyire csak lehet, vigyázni kell rá: feleslegesen senki ne dumáljon, és ne spammelje senki a csatornákat. Ha szükséges a kommunikáció, szorítkozzunk a lényegre. Létfontosságú információk közlése előtt check-check felkiáltással lehet jelezni a többieknek, hogy fontos információ érkezik. Amikor az FC beszél, másnak nem szabad közbeszólnia, csak esetleg a scoutnak, ha fontos bejelentenivalója van. Az FC egyik legfontosabb felelőssége a fegyelem betartása, hiszen egy-egy éretlen játékos akár többszáz társának a munkáját illetve szórakozását teheti tönkre.

Célszerű minden esetben drákói szigort alkalmazni: aki nem vesz részt a flottaműveletekben, azt ki lehet tenni a flottából. Aki spammel, nem tartja be az alapvető kommunikációs szabályokat, szabotálja a flottát, ki kell rúgni a flottából, bannolni a TS-ről és ha szükséges, le is kell lőni.

jmu A gangen kívüli kommunikációhoz tartozik az információk gyüjtése játékon kívül (ellenséges mozgások követése killboardokon, pilóták, corpok, alliance-ek leinformálása), és a játékon belül (biok, notes használata, ellenséges mozgás követése az intel csatornákon, saját erők mozgásának követése az erre szolgáló csatornákon). A megfelelő csatornákon saját információkat adhatunk ki, de ezzel érdemes vigyázni. Párhuzamos OPok esetén érdemes felvenni a közvetlen kapcsolatot az FC-k között (command channel TS-en, in-game, vagy private chat).



A flotta menedzselése, bónuszok

Ha már tiszta az, hogy mi a cél, és hogy mi a pálya, érdemes foglalkozni az eszközzel, azaz a flottával. A tervezés során már nagy vonalakban eldől, hogy milyen hajók állnak rendelkezésre ("asset management" ), de az, hogy ki miben fog ülni, illetve, hogy kit és miből lőnek ki menet közben ("humánerőforrás-menedzsment" ), az csak később fog kiderülni. Jó, ha az FC ismeri a pilótáit, tudja, hogy milyen hajóban mire képesek. Ha szükséges, egyeztessen a pilótákkal a hajóról, az alkalmazandó taktikáról és a fitről.

A flotta hatékonysága nagyban függ a fleet-rendszer bónuszaitól. Ezért a flottát folyamatosan szervezni kell. A megfelelő ember a megfelelő helyre: minden FC álma. Figyelni kell a bónuszok minél hatékonyabb elosztására, a kezelhető emberek számára, az új belépőknek helyet kell biztosítani, az esetleges veszteségeket pótolni a flotta-hierarchiában, és ha szükséges, toborozni kell a megfelelő csatornákon. Ezt a feladatot az FC nyugodtan kiadhatja valakinek, aki a fleet boss feladatkörét betölti és figyeli a jelentkezéseket, szervezi a flottát.



Taktika



A taktika kidolgozása

Amiről eddig szó volt, az a flotta irányítás stratégiai rétege ("strategical layer"). A tényleges harc, illetve a naprendszereken belüli és közötti manőverezés a taktikai rétegben ("tactical layer") zajlik. Bár mindkét esetben fontos, de a taktikai részben talán külön kiemelendő, hogy rendkívül fontos lehet a pontos időzítés, ezért az FC elmagyarázhat részletesebben egy parancsot, aminek a végrehajtása csak külön jelzésre történik meg ("Execute on my mark").

Az FC egyik legfontosabb feladata itt is az, hogy képben legyen. Már a flotta elindulásakor ki kell jelölnie egy vagy több alkalmas pilótát scoutnak. A morál fenntartása érdekében a scoutokat időnként cserélni kell ("job rotation "). A scoutok jelentése és a térkép alapján az FC-nek tisztában kell lennie a környezettel (rendszerek mérete, kapuk, övek, állomások száma), esetleges ellenséges és szövetséges hajók vagy flották számával, szervezettségével, tevékenységével. Ezenkívül minden esetben ismerni kell az aggro timer állapotát. Az információk alapján az FC-nek el kell tudnia dönteni, hogy támad, kivár, lelogol (ha nagy a gáz, ez lehet a legjobb megoldás - de az aggression time-ra figyelni kell!) vagy esetleg lelécel a ganggel ("rugalmas elszakadás").

A flotta naprendszeren belüli manőverezéséhez használhatók az űrbéli objektumok, de a hatékonyságot nagyban lehet emelni beugrópontok scan- és safespotok használatával. Beugrópontból többféle lehetséges: a célhoz képest lehet közvetlen (0-30km), közepes táv (50-80km), sniperspot (160-220km), loading spot (griden belül, 250km+), rendező (párezer km). A rendezőt elsősorban fix objektumokhoz képest érdemes használni, akárcsak a scanspotot. A safespotok használata egyértelmű.


Harci manőverek

jmu A harc alapvetően kétféleképpen törhet ki: rajtunk ütnek (ők kezdeményeznek), vagy rajtuk ütünk (mi kezdeményezünk). Az első eset hatékony manőverezéssel, folyamatos safespot-gyártással és hozzáértő felderítőkkel elkerülhető. A rajtaütés elkerülésének nem csak az az előnye, hogy elkerüljük a nem kívánt veszteséget, hanem az is hogy a folyamatos kudarc frusztrálja az ellenséget, így gyakrabban követ el hibákat. Nem szégyen hatékonyan menekülni, ráadásul nincs is semmi nyoma :-).

Ha az FC a támadás mellett dönt, először a flottát támadási pozícióba kell manővereznie. Úgy kell irányítani a hajócsoportokat, hogy azok az elvárt hatást a lehető leghatékonyabban ki tudják fejteni. A tackerek az ellenség nyakába, a tűzerő és az EW pedig az optimális lőtávolságára érkezzen. Az ütközetben a flotta a legritkább esetben állhat meg, mindig mozognia kell. Kevés kivétellel (interdictorok, cloakerek, fregatt méretű hajók, stb.) minden hajónak folyamatosan orbitálnia vagy alignolnia kell valamilyen irányba. A technikai problémák miatt (lag) a griden belüli manőverezést érdemes egy töltőpont használatával megoldani, ahova érkezve a flotta tagjai nyernek néhány (tíz) másodpercet a grid betöltésére. A pozíció folyamatos változtatása a griden belül segíthet az ellenség megzavarásában, lefogásában és a tűzerő koncentrálásában.

A jelenlegi EVE játékmechanika miatt a tűzerőt csak egy határig érdemes koncentrálni, mert több hajó ellen hatékony tankot nem lehet capital hajónál kisebbre rakni (néhány extrém példát leszámítva). A tűzvezetésre két megoldás kínálkozik, de arról, hogy mit, milyen sorrendben, és miért célszerű leszedni az ellenségek közül, már megoszlanak a vélemények. Általánosságban elterjedt a célpont hívás. Ez egy jó módszer a tűzerő koncentrációjára, de közel sem optimális. Egy nagyobb méretű flottacsatában könnyen előfordulhat, hogy akár 10-15 csatahajó is lővi a célt, ami így pillanatok alatt elpárolog, amíg a többiek feleslegesen céloznak, közelítenek és lőnek. Ugyanakkor mondjuk az elleség tacklerei benyomulnak a saját hajók közé, ami kellemetlen hatással van a menekülési esélyekre. A technikát lehet javítani egyszerre több cél hívásával (primary, secondary, tertiary), de a rendszer alapvető problémája nem szűnik meg.


Harci parancsok

Nem annyira elterjedt az általános parancsok (standing orders) használata. Az általános parancsok arra vonatkoznak, hogy egy ütközetben, külön tűzparancs nélkül mely pilóták milyen ellenséget támadjanak. Erre egy példát lehet olvasni a flottahadviseléses cikkben. A flotta meghatározott részének viszont az FC közvetlenül hív célokat. A célpontválasztások hatékonyságának növelése érdekében az FC-nek ismernie kell a hajótípusokat: a tulajdonságaikat (várható sebesség, tank, stb.), és a képességeiket is (bubidobas, cloak, ecm, stb.)

A célpontok kiválasztásánál három szempontot kell figyelembe venni: egyrészt célszerű megakadályozni, hogy mozgásképtelenné tegyék a flottát, ez elsősorban az anti-tacklerek feladata. Számukra az elsődleges cél mindig az ellenség propusion jammer hajóinak (dictorok, ceptorok, egyéb tacklerek) kiiktatása. A második szempont, hogy mivel az ellenséges EW tevékenység (főleg az ECMek és a dampenerek) nagy mennyiségű hajót ártalmatlanná tudnak tenni, mielőbb hatástalanítani kell az EW hajókat. Az is szempont, hogy az ellenséges tűzerő csökkentésével csökkenthető a bejövő sebzés - azaz a veszteség -, ezért célszerű az ellenség damage dealereit minél előbb kiiktatni. A célpont híváshoz hatékony, ha az FC a hajótípus szerint rendezi az overview-t, a damage dealer csoport pedig név szerint. Így amikor az FC hívja a célpontokat - típus alapján -, a nevüket mondja, és így a damage delarek név alapján gyorsan meg tudják találni a halálraítélt ellenségeket.


Epilógus

Látható, hogy az FC nem kis feladatot végez el egy-egy OP előtt és közben. Hogy ne menjen el a kedve végleg az élettől, a feladatait kiadhatja (delegálhatja) másoknak. Kinevezhet például egy embert, aki a flottát szervezi (ő lesz a boss), egy embert, aki a parancsait ismétli a fleet csatornán (ő lesz a "communication officer" ), és egy vagy több célpont hívót, akik az FC akadályoztatása esetén a harcban átveszik a tűzvezetést (target callers). Ezek az emberek alkotják a flotta törzsét (hadászati értelemben), és a feladataik közé tartozik az is, hogy folyamatosan kiegészítő információt gyüjtsenek, és alkalmas pillanatban tájékoztassák a többieket.

*** Kapcsolódó cikkek: Útmutató a flotta hadviseléshez ***

Vissza a cikkekhez

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia