EveTime                  


killboard

 
Jugis Modo Utopia cikkek - A Nagy Lekvároskönyv
A Caldari faj erőssége: a jammer (ECM - Electronic Counter Measures)   
2009 Augusztus 25.

    Jamming

    Sir Braghar




    Chry Hated





    A jammelés (magyarul zavarás) a legkomplexebb, ugyanakkor leghatékonyabb elektronikus hadviselés az EVE-ben. A webbelésnél, scramblerezésnél, target painterezésnél, neutralizálásnál és a energiaszívásnál a lényeg, hogy az EW hatótávján belül legyen az ellen, ilyenkor klikk az EW modulon és máris jön a kivánt hatás. A remote sensor dampenernél és a tracking distruptornál variálhatunk a scriptekkel, attól függően hogy melyik romboló hatásra szeretnénk koncentrálni. Jammer használata ennél egy kicsit bonyolultabb, összetettebb lesz, de először is: mit csinál a jammer? Ha egy hajóra sikeresen aktiválunk egy jammer modult, akkor annak a hajónak a befogási képessége nullára esik vissza (kikapcsolja a célpont célzószámítógépét). Vagyis a modul ciklusának végéig a megtámadott hajó egyetlen más hajót sem képes befogni, ezáltal csak olyan támadó modult képes aktiválni, amihez nem kell befogni (smartbombok, FoF rakéták, drónok, stb.). A már befogott hajókról leesik a lock. Ez nagyon jól hangzik, csatában ez nagyon nagy előnyt jelent, de azért nem csodaszer.

        Vissza a cikkekre    






Hogy működik a jammer?

Ha leinfózol egy hajót, akkor a sok egyéb tulajdonság mellett találni fogsz egy olyan attribútumot, hogy Sensor Strength. A sensor erőssége tulajdonképen azt jelképezi hogy egy hajó milyen "erősen" tud lockolni. A sensor értékek a különböző hajóosztályoknál (fajtól független, de általában a caldari hajóknak legerősebb a sensor strength-jük a kategóriákon belül):

jmu - Fregatt, Cruiser: 8-15 körül (Recon, Electronic Attack shipeknel kb duplája)
- Battlecruiser: 15-19 körül
- Battleship: 18-24 körül
- Dreadnought: 39-48 körül (de nem jammelhetők siege mode-ban)
- Carrier: 68-80 körül (de nem jammelhetők triage mode-ban)
- Mothership, Titán: 1000 körül (de gyakorlatilag immunisak)

New Edenben mindegyik faj más típusú sensort használ. A sensor típusok a következőek:

- Amarr: RADAR
- Caldari: Gravimetric
- Gallente: Magnetometric
- Minmatar: LADAR

Cselesen minden egyes sensor típushoz létezik a megfelelő ECM modul típus, amely a legnagyobb eséllyel fogja megtörni. Ezeknek a típusai nem meglepően:

- Radar jammers
- Gravimetric jammers
- Magnetometric jammers
- Ladar jammers
- Multi Spectrum Jammers - az univerzális jammer

Ezeknek a moduloknak az infójában megtalálható hogy a modul mennyire hatásos a különböző sensorokkal szemben. Figyelem, bármely jammer modul képes kiütni bármilyen sensort, csupán az esélyekben van különbség, de abban nagyon. A Multi Spectrum Jammer-nél mindegy a sensor típusa, mindegyiket ugyanolyan eséllyel üt ki. Jammelésnél a szerver dob egy véletlen számot nulla és a jammelendő hajó sensor strenght-je között, és ha ez a szám kisebb mint az aktivált modul jammer erőssége az adott sensor típusra, akkor a jammelés sikerült, a célpont hajó eldobja a lockokat. Vagyis annál nagyobb az esély a sikeres jammelésre, minél nagyobb a jammer erő és minél kisebb a célpont hajó sensor strenght-je. Ha a jammelés nem sikerült, akkor simán lefut a modul ciklus ideje, anélkül, hogy bármi kellemetlenséget is okozott volna a célpontnak. Ámde, vegyük figyelembe azt, hogy a sikertelen jammelés is agressziónak számít, annak minden - pozitív és negatív - következményével.


Kicsit bűvészkedve a számokkal

Vegyünk célpontnak egy mezei Kestrelt. A jammelő hajónk legyen bármilyen hajó, ami nem kap bónuszt a jammelésre, és szereljük fel egy 'ECM - Spatial Destabilizer I'-es jammer modullal. Tegyük még fel azt is, hogy a jammelő pilóta nem rendelkezik semmilyen jammelést erősitő skillel. No, ebben a példában a hajó sensor erőssége 10, a modul jammer erőssége 3. Vagyis van körülbelül 30% esély arra, hogy a jam sikeres. Ha nem fajspecifikus jammerel próbálkozunk, akkor a jam erősség 1-es, 10% eséllyel.

- Cseréljük most ki a jammelő hajót egy Kitsune-ra (caldari electronic attack ship). Figyelembe véve a Kitsune bónuszait és a minimális skill-igényt a hajóhoz, a fajspecifikus jammelési erő felmegy 6-ra, vagyis 60% eséllyel megtörténik a jam.
- Ültessünk most a Kitsune-ba egy kiskillezett jammer pilótát (minden skill 5-ös). A fajspecifikus jammelési erő felszökik egészen 7.5-ig, ami már 75% esélyt jelent s sikerre.

Ha beleültetjük a teljesen kiskillezett pilótát a legerősebb jammelő hajóba (Falcon, Rook), akkor a fajspecifikus jammelési erő 14-14.3 körül fog alakulni. Vagyis egy modul nagyon jó eséllyel elbánik egy fregattal vagy cruiserrel (figyelem: kivételek a reconok és az electronic attack ship-ek, nekik kivételesen magas a sensor strenght-jük). Még egy Battlecruisernél is jó esélyünk van, de ha egy Battleship a célpont az esély már erősen csökken 60-80% felé (ha nem számolunk olyan modulokkal amik a hajók sensor strenght-jét növelik. Ha mégis fel van szerelve a célpont ilyen modullal, akkor az esélyek kétharmadolódnak, feleződnek). A capital hajók jammelése pedig már egészen a lutri kategóriába tartozik. Titánok, Mothershipek immunisak a jam-re.

Figyelem! A legenda a carriert permajammelő (permajam: a célpont folyamatos és sikeres jammelés alatt tartása) Kitsune-ról csak legenda. Irigy Rapier pilóták terjesztik, így próbálván rávenni a CCP-t hogy nerfeljék a caldarikat.


Több modul hatása egy hajóra

Ez egy kicsit matekos lesz, de igyekszem a lényeget elmagyarázni.
A példában azt a valószínűtlen esetet elemzem, amikor egy magányos Vagabond sikeresen megtámad egy békésen közlekedő Falcont. A Vaga nem használ semmilyen ECM elleni modult (lásd később), így sensor ereje 14. A Falcon egy általánosan elterjedt fittet használ, amely minden faji jammerrel rendelkezik, és a fajspecifikus jammerek ereje 12-es. Ha a jammereket nem a megfelelő faj ellen használják, a jammerek ereje 5-ös.

Ha a harcban a Falcon aktiválja a LADAR jammert, a sikeres jam esélye 12/14=0.85 = 85%. Ha a Falcon először nem LADAR jammert aktivál, a siker esélye 5/14 = 0.35 = 35%. Ha a Falcon egyszerre több jammerét is aktiválja a a Vagára, az esélyek növekednek. A valószínűségszámítás matematikai alapjaiba nem akarok belemenni, csak szimplán fogadjátok el, hogy ilyenkor fordítva számolunk: azt számoljuk ki, hogy mekkora esélye van, hogy a célpont nem jammelődik le, és végül kivonjuk ezt az értéket 1-ből. Így megkapjuk a sikeres jam esélyét. A példa szerint a faji jammert indítva először : 1-0.85 = 0.15 (=15%) az esélye, hogy a Vaga nem jammelődik le rögtön. A második jammer esélye 0.35, így a Vaga esélye, hogy ne legyen lejammelve: 0.65. Több modul együttes hatása összeszorzódik, azaz az esély, hogy nem lesz lejammelve a Vaga: 0.15*0.65 = 0.10 = 10%, azaz a Falconnak két modullal (LADAR jammer és valamelyik másik faj jammere) 90% esélye van lejammelni a Vagabondot. Három modullal (LADAR jammer és még kettő, a többi faj jammeréből) a Vaga célzószámítógépének esélye 6%-ra, négy modullal pedig 4%-ra csökken. Tehát végeredményben, az összes jammert ráindítva, a Falconnak 96% esélye van lejammelni egy Vagabondot, ebben a példában.





jmu


"Manapság a távolság a lényeg"

Eddig még nem esett szó róla, de az ECM moduloknak is fontos tulajdonsága, hogy milyen távra hatékonyak. Itt most adózzunk egy perc néma csenddel a 200km-ről jammelő Falcon emlékére, amely már a múlté. Jelenleg a jammelő hajók körülbelül 60 km + falloff (50 km) távolságra hatnak. Kivétel a Scorpion battleship, ami továbbra is képes 115 km optimal + 100 km falloff távolságra jammelni (cserébe a kisebb jam erőért).

Nem esett még szó az ECM Burst modulokról. Nem is nagyon fog. Felejtsd el őket, jelenleg olyanok, mintha nem is léteznének.


Milyen skillek kellenek?

- Electronic Warfare: Ezzel csökkenthetjük az ECM modul cap fogyasztását, valamint előfeltétele a Signal Dispersion skillnek.
- Signal Dispersion: Ezzel növelhetjük az ECM modulok erősségét. Nagyon fontos skill.
- Long Distance Jamming: Ezzel növelhetjük az ECM modulok optimálját.
- Frequency Modulation: Ezzel növelhetjük az ECM modulok falloffját.
- Long Range targeting: Lock távolság növelés. Nem közvetlenül ECM-hez kacsolódó skill, de a jammeléshez nem árt ha messzire tudsz lockolni.
- Signature Analysis: Lockolási idő csökkentés. Szintén nem közvetlenül ECM-hez kapcsolódik, de gyorsan kell lockolnod, mielőtt téged ütnek ki.
- Caldari fregatt, cruiser, bs: Ezek szükségesek, ha jammelős hajóba akarsz ülni. Nem caldari-jammer-bónuszos hajóból nem érdemes jammelni.
- Electronic Attack Ship: Szükséges a Kitsune vezetéséhez, valamit ettől függnek a Kitsune ECM táv bónuszai.
- Recon: Szükséges a Falcon és a Rook vezetéséhez, valamint ettől függnek az ECM erősség bónuszok.
(- Electronic Warfare Drone Interfacing: Szükséges az ECM drónok használatához. Az ECM drónok használata széleskörübb, nem korlátozódik a caldari hajók használatára.)


Milyen jammer hajók vannak?

Az ECM hajókról általában:
Az összes ECM hajó caldari hajó, minden előnyével és hátrányával. Jellemző rájuk az, hogy lassúak, nehezen fordulnak, és nem tankolnak túl jól (a középső slotban tank helyett az EW modulok dominálnak). Jellemző még rájuk, hogy nincsenek túlságosan eleresztve tűzerőben: vannak ágyús és vannak rakétás hajók. Némelyik hajó rendelkezik drone bay-el is, bár nem ez adja a tűzerő jelentős részét. A hátrányok mellett azért vannak előnyös tulajdonságaik is. Ide tartozik az aránylag nagy sensor erő, relative távolról is képesek hatékonyan működni és nem utolsó sorban maga az ECM modulokra kapott bónuszok.

Griffin
Aránylag ritkán használt hajó. Ha szeretnél belekóstolni a jammelésbe, de nem szeretnél túl sok skill pontot költeni rá, akkor jöhet a képbe a Griffin. 15% bónusz az erősségre és nincs bónusz a távra, ez nem valami sok. Cserébe viszont olcsó. A négy középső modul 2-3 jammer modult enged meg, tűzereje elhanyagolható.


Kitsune
A Griffin T2-es változata: kicsi, fürge, szemtelen légy. Ha már bele tudsz ülni, megkapod a hajóból származó maximális erősség bónusz, mivel az a caldari frigate szintjéhez van kötve, ez pedig 20% szintenként. Az Electronic Attack Ship skill level növelésével tudjuk fokozni az modulok optimálját és csökkenteni a cap használatot. Ezt 4-es szintig kitanulva már egészen kellemes kis hajót lehet összehozni. Az 5 med slot akár 4 jammer modult is elbír.

Blackbird
Ez a cruiser méretű T1-es jammer hajó. Legfőbb előnye az olcsósága, hamar primary lesz, viszont addig sikeresen bosszanthatja az ellenséges hajókat. A jam erősség bónusz nem túl combos (15% caldari cruiser szintenként) viszont a CCP valami figyelmetlenségből meghagyta a táv bónuszát, így akár 81km optimal + 75 km falloff-ra is eljammel (bár ilyen távnál már Sensor Booster elengedhetetlen, ami csökkenti a drága med slotok számát). A 6 med slot körübelül 4 jammer modult bír el, fittelési szokástól függően.

Falcon
Az utóbbi időkig ez volt "A" Jammer hajó az EVE-ben. Mostanában egy picit megcsappant a dominanciája, de azért még mindig ez az egyik legjobb caldari hajó. A force recon-ból jövő előnyöket nem ecsetelném (például cloakban warpolás, stb.). A legfőbb jellemzője a nagyon erős jammelési erő, 30% recon szintenként. A 7 med slot-ot minimum 4, de akár 6 jammer modullal is felszerelhetjük. Ez az első jammer hajó, ahol már esetleg lehet DPS-ről beszélni. Három ágyú szerelhető rá, amire még damage bónuszt is kap, 5%-t caldari cruiser szintenként. A 10m3 drone bay, amit az utóbbi időkben kapott, inkább csak jelképes.

Rook
A Falcon mellé használhatóságban lassan felzárkózik a Rook. Szintén nagyon erős jammelési bónuszt kap (30%), és ez mellett itt már komoly tűzerőről is beszélhetünk (recon szinten). Ennek a hajónak is 7 med slot jutott, de mivel ennél a hajónál az EW mellett a DPS szerepkör felértékelődött, igy a középső slotokba tank is szokott kerülni. Még igy is, 3-5 jammer modult fel szoktak pakolni erre a hajóra. Az 5 launcher slot és a 25m3 drone bay DPS-e a Cerberus DPS-ével vetekszik, mivel bónuszt kap a rakéták sebzésére (és a repülési időre).

Scorpion
A caldari az a kivételes faj, amelynek van battleshipje, ami EW-re kap bónuszt (leszámítva a faction hajókat). Az ECM erősség bónusz nem túl nagy (15%), viszont a távolságra kapott 20% bónusz nagyon kellemes. Ez a hajó a flotta csaták jammelő hajója. 8, azaz nyolc med slotja van, ami azt eredményezi, hogy a szituációtól függően, 7-5 jammer modult lehet rá felrakni. A DPS-e a többi Battleshiphez képest elmarad, de azért még így is választhatunk, hogy 4 cruise/siege launchert, esetleg turretet pakolunk fel rá.

Widow
A Scorpion T2 változata - amellett, hogy black ops, azaz van jumpdrive-ja, tud covert jump portalt nyitni és cloakos - az ECM erősségre is izmosabb bónuszt kap, mint a T1-es változat (30% black ops szintenként). A Widow rakéta orientált hajó, 5 hardpointra szerelhetünk cruise vagy siege vetőket, ez és a battleship skillből adódó bónuszai némi tűzerőt is kirajzolnak - nem sokkal gyengébb egy Ravennél ezen a téren. Tankolási képessége körülbelül egy szinten van a kistestvérével (kisebb a puffer, de jobbak a resistek).


Milyen ECM-mel kapcsolatos modulok vannak?

Fajspecifikus jammerek (Gravimetric, LADAR, RADAR, Magnetometric Jammer - ECM)
- Ezekkel a modulokkal lehet jammelni. Med slotos modulok, amelyeket ugyanúgy lehet használni, mint például a webet, scramblert vagy bármilyen EW modult. Be kell lockolni az ellenfelet és aktiválni rá a modult. Minden jammer ciklusideje 20 másodperc, függetlenül attól hogy a jammelés sikeres volt, vagy nem. A T1-es modul optimálja 26km, a T2-esé 32km. A nevesített modulok optimálja ezek között van valahol (illetve a legjobb nevesített modul tulajdonságai megegyeznek a T2-es modulokéval, csak kevesebb CPU-t, capot és skillt igényelnek - tehát ezeket célszerű használni), a falloff 29km és 35km között mozog. Ne felejtsük el azonban, hogy ezeket a tulajdonságokat lehet növelni skillezéssel, valamint a hajó bónuszai is befolyásolhatják. Mint már korábban írtam, bármelyik fajta jammer modullal lehet jammelni bármilyen fajta sensort, azonban a jammer az ugyanolyan típusú sensort háromszor nagyobb eséllyel jammeli mint a másik három fajtát. A T1-es modul fajspecifikus jammer ereje 3-as, a T2-e 3.6. A nevesített modulok ereje ezek között mozog (a legjobb nevesített modulok erőssége - ahogy korábban is említettem - megegyezik a T2 modulokéval). Más fajokra a jammer erősség 1 és 1.2 között mozog. Természetesen ezeket az attribútumokat is lehet javítani skillekkel és hajó bónusszal.

Nem fajspecifikus jammer (Multispectral Jammer)
- A használata megegyezik a fajspecifikus jammerekkel, különbség az attribútumokban van. A hatótávja kisebb mint a fajspecifikus moduloké: optimál 17km és 21km között, falloff 19km és 23km között. Mind a négy fajta szenzort ugyanolyan eséllyel üti ki: T1 modulnál az alapérték 2, T2-nél 2.4, a nevesített modulok e kettő érték között mozognak. Az attributumok természetesen itt is skill és hajó függők. Ezeknél a moduloknál is megjegyzendő, hogy a legjobb nevesített modul ('Hypnos' Multispectral Jammer) tulajdonságai megegyeznek a T2 moduléval - csak a CPU, a cap és a skill igény alacsonyabb.

Jammer erősitő modulok (Signal Distortion Amplifier)
- Alsó slotba szerelhető passzív modul, amely a jammer modulok hatékonyságát hivatott javítani. Jammer fajtól függetlenül 5-10%-ot növelnek a jammer erőn és az optimálon (T1, T2 és nevesitett modulok léteznek). A modulok stackelődnek, vagyis a második modul már jóval kevesebb bónuszt ad, a harmadik meg már szinte elhanyagolhatót. A Signal Distorsion Amplifier-ekre is jellemző, ami a jammerekre - a legjobb nevesített (szintén Hypnos) modult érdemesebb használni a T2 helyett.

Jammer erősséget javitó rig (Paricle Dispersion Augmentor)
- Ez a rig 10% pajzs csökkenésért cserébe 10%-al növeli az összes fittelt jammer modul erősségét. A pajzs csökkentés mérsékelhető skillezéssel. (Elvileg létezik T2-es változat, 15%-os bónusszal, de a horribilis T2 rig árak miatt nem használatos.)

Jammer hatótáv javitó rig (Particle Dispersion Projector)
- Ez a rig 10% pajzs csökkentésért cserébe 20%-al növeli az összes fittelt jammer modul optimálját. A pajzs csökkentést itt is lehet skillezéssel mérsékelni. (Itt is létezik elvileg T2-es változat, 25%-os bónusszal, de az sem használatos.)

Sensor erősitő modulok (Electronic Counter Counter Measures - ECCM)
- A hajók sensor erejét hivatott erősíteni, hogy csökkentse a kijammelés esélyét. Középső slot-ba szerelhető, aktív modul. Vagyis aktiválni kell mint például a sensor boostert és capot fogyaszt. Hasonlóan az ECM modulokhoz ebből is öt fajta van: a négy faj specifikus és egy multi. Ezek a modulok 80%-98%-al növelik meg a szezor erejét. Vagyis gyakorlatilag egy T2-es ECCM megduplázza a hajó sensor erejét, azaz felezi a kijammelés esélyét.

Sensor erősitő modulok (Sensor Backup Array)
- Ugyanaz a feladata mint az ECCM-em moduloknak: a hajó sensorának növelése. Viszont ez alsó slotba szerelhető passzív modul, cserébe kevesebb bónusszal: 40%-48% plusz sensor erő.

ECM drónok (Hornet EC-300, Vespa EC-600, Wasp EC-900)
- Ezek a drónok nem sebeznek, ellenben megpróbálják kijammelni a célpontot. A jammer erősségük 1, 1.5 és 2. Ez nem sok, de mindegyik drón külön-külön próbál jammelni, és igy 5 drón esetén már van esély rá, hogy kiütnek egy nem túl erős sensor erejű hajót. Mivel a jammer drónokhoz nem kell túl sok ECM-s skill (és sajnos az ECM-s skillek sem befolyásolják a drónok jammelési képességeit) így ezeket a drónokat tipikusan nem ECM hajókban szokták használni. Megjegyzendő, hogy az ECM drónokat nem lehet más hajó kíséretéhez adni (Assist).





jmu


Hogyan fitteljek?

A jammer hajókra jellemző, hogy sok med slottal, közepes mennyiségű high slottal és kevés low slotottal rendelkeznek. A slotok felhasználásánál általában elsődleges szerepet kapnak az ECM-mel kapcsolatos modulok, másodlagos szerepet a tank, sebesség és fordulékonyság, és harmadlagos szerepet a tűzerő, vagy egyéb szempontok (például cyno, covert cyno nyitó modulok, az arra alkalmas hajóknál cloak).

High slot:
Ide jöhetnek a fegyver modulok. Az esetek többségében rakéták (kivéve a Falconnál, mert az a hybrid ágyúra kap bónuszt). A Kitsune, Griffin és a Blackbird nem rendelkeznek komolyabb DPS-el, így az esetükben a kerbir hajlamúaknak meg lehet bocsájtani ha salvager modult is raknak fel. Ámbár, ha igazán hasznosak akarnak lenni, egy-egy remote armor repair jól jöhet, nem is a csatában való tankolásra, hanem inkább utána, a sérülések javításánál. Rooknál ide kerülhet 5 heavy launcher vagy 5 heavy assault launcher (ebben az esetben a nagyobb dps-t kapunk, de powergridben szűkös lesz a hajó) Ha rejtőzködni szeretnénk, akkor a tűzerő és a befogási gyorsaság rovására felrakhatunk egy cloaking device-t. Falcon esetében maximum 3 ágyút tudunk a covert opos cloak mellé feltenni, de néha ebből egyet lecserélnek extended scannere. Habár a Scorpionra feltehetünk ágyút is, az esetek nagy többségében cruise missile launcherrel szokták szerelni, négy darabbal. A maradék két slotba kerülhetnek a szemtelen ceptorok lehűtésére tartogatott heavy energy destabilizer-ek, vagy a spider tankot megvalósitó remote repair modulok.

Med slot:
Általában a med slot a shield tank, web, pont, MWD és a sensor booster helye. Caldari EW hajóknál kicsit másképpen alakulnak a dolgok. A med slot az ECM szempontjából annyira értékes, hogy pontot, webet nem is szoktak feltenni, a hajókat fogja meg valaki más. A sensor booster használata már elgondolkoztató, mivel kétszer jammel, aki gyorsan jammel. Az MWD használatát sajnos ritkán lehet kikerülni, tehát az is lefoglal egy med slotot. Ahogy régebben mondták, a jammer hajók nem shield vagy armor tankosok, hanem EW- és távolság tankosok. Vagyis ők elvileg biztonságos távolból hatástalanítani tudják az ellefelet, így az nem tud sebezni. Nos ez manapság egy kicsit megváltozott, igaz még mindig a jammer modulok (főleg a hajó bónuszokat is beleszámitva) a legmesszebre ható EW-k. A Caldari reconok hatótávja körülbelül 50+50 kilométerre csökkent, igy nem árthat egy kis védelem. Ez lehet shield tank a med slot-ba (például egy vagy több shield extender) vagy plate-ek a low slotba. A nem recon jammer hajókra nem szoktak shield tankot rakni, csakis MWD, esetleg sensor booster és annyi jammer modul, amennyi kifér. Mivel általában igaz a Jammer Jamini lupus est mondás (jammer jammernek farkasa, azaz a jammer hajóknak jammer hajó a primary célpontja), ezért sensor erősitő modulokban sem árt gondolkozni. Ez szintén lehet erősebb med slotos (ECCM) vagy gyengébb low slotos (Sensor Backup Array). Én személy szerint nem szeretek erre med slotot áldozni, de ki hogy gondolja.

Low slot:
Ide hajótípustól függően a következő modulokat javaslom: Signal Distortion Amplifier a jammer erő növelésért (bármelyik hajónak), Sensor Backup Array a jammelhetőség csökkentésért (reconoknak, BS-eknek), armor plate armor tankoláshoz (reconoknak, BS-eknek), speed modulok a mozgékonyság növelésért (Kitsune, Griffin esetleg Blackbird), Ballistic Control System a nagyobb tűzerőért (Rooknak, Widownak, esetleg Scorpionnak).

Rig slot:
A jammer hajók esetében a legfontosabb dolog mindig a jammer erő és a hatótávolság. Ezért legtöbbször - bár nem minden esetben - a hajóba rakott rigek a jammeléshez kapcsolódó (Electronic Superiority) rigek. A hajó elvárt feladatkörének megfelelően célszerű mind az erősségnövelő, mind az optimális hatótávolságot növelő riget használni. Figyelemmel kell lenni arra, hogy az erősség rigek stackelődnek a Signal Distorsion Amplifier modulokkal!

Ha akarunk tankot rakni a hajóra, döntsük el, hogy armor vagy shield tankot használunk, ne keverjük a kettőt:

ARMOR TANK
Előny: nem foglal értékes med slot-ot.
Hátrány: sokkal nehézkesebb lesz a hajó és kevesebb low slot marad.

SHIELD TANK
Előny: nem csökkenti a hajó mozgékonyságát.
Hátrány: értékes med slot-ot foglal, illetve kisebb hajóknál a signature radius növekedés is megfontolandó.







Hogy helyezkedjek csatában?

Jammer hajóknál létkérdés a jó helyezkedés. Ideális esetben van idő kimászni olyan távra, hogy a leendő csata majd az ECM modulok optimális távján történjen meg. Mivel nehéz belőni hogy pontosan hol is lesz majd az ellen (például kapun való átugrásnál, az ellenséges hajó az érkező kapu távolsága +/- 12km belül bárhol megjelenhet), inkább távolabb legyünk a lehetséges célponttól mint közelebb (de még az ECM modul falloff-ján belül). Ezt a távot igyekezzünk csata alatt is megtartani, ha másképpen nem megy warpoljunk ki és vissza.

Ha sok az ellen, akkor az FC-k általában javasolják hogy az overview-n a hajókat név szerint rendezzük. ECM hajóknál azonban kényelmesebb lehet a táv szerinti rendezés. Ha egy ellenséges fogó hajó gyanúsan közel ténfereg hozzánk, azonnal lockoljuk és készitsük elő neki a megfelelő jammer modult. Ha elkezdik lőni a jammer hajót és nem tud kiugrani, valószínűleg nem fogja sokáig bírni.

Fontos, hogy jammer hajóban szinte mindig align-olunk. Mivel a jammer hajók lassan fordulnak, ezért értékes másodperceket veszíthetünk menekülés közben, ha a hajónk még nem állt be az ugrás irányába.

jmu Na, és most akkor kit jammeljek? Jammelési taktikák

Szituációtól függetlenül az elsődleges célpontok szinte mindig az ellenség jammer hajói. Mivel az ellenséges jammer hajó tutifix hogy caldari, ezért caldari jammer mindig legyen a hajóra fittelve. Ha már elintéztük a jammereket, akkor jöhetnek a logistic hajók. Ha az ellennél van három logistic hajó, akkor azok egymást - és másokat is - annyira tudják tankolni, hogy igencsak nehezen kilőhetőek. Viszont ha ki vannak jammelve, megszűnik a spider tank és úgy hullanak szét, hogy öröm nézni. Ha megvannak a logistic hajók is, akkor el lehet tűnődni hogy az ellenséges damage dealereket jammeljük, vagy az ellenséges EW hajókat. Erre kérhetünk utasítást az FC-től, egyén és szituáció függő hogy melyiket érdemesebb. Természetesen az FC dönthet másként is - például lehet elsősorban a logistic vagy a DPS hajókra koncentrálni.

Fontos szerepet kapnak a jammer hajók menekülésnél. Ha futni kell de utolértek az ellenség ceptorai, az ECM hajók feladata az, hogy biztosítsák a terepet, vagyis vigyázni, hogy ne kapják el a lassúbb csapattársakat. A ceptorok kis hajók, gyenge sensor strenght-el, nagy eséllyel jammelhetők. Azért vigyázzunk, mert a jammelési kapacitás véges és bizony bubi ellen a jammer sem véd.

Egy kis harctéri jammelési matematika feladvány: Ha egy Falcon, egy csatában 3 hajót jammel ki, akkor három Falcon egy csatában hány hajót jammel ki? Sajnos a válasz ritkán kilenc. Ha nincs leegyeztetett jammelési taktika előre, akkor nagyon valószinű hogy a Falconok ugyanazokat a hajókat fogják jammelni (a jammelési prioritás miatt). Így amikor azon tűnődünk hogy belemenjünk-e egy csatába, érdemes figyelembe venni, hogy háromszor annyi Falcon nem jelent automatikusan háromszor annyi kijammelt célpontot.

Az FC-k általában kérni szokták hogy mindenki kapcsolja ki a visszalockolást (Target back az options menüben). Jammer hajóval, több célpont esetén meggondolandó, hogy bekapcsolva hagyjuk-e, vagy engedelmeskedve az FC paracsának kikapcsoljuk. Ugyanis ha annyi ellenfél van, hogy az overview-n csak scrollozva tudjuk áttekniteni őket, akkor előfordulhat hogy észre sem vesszük hogy lockoltak minket. Esetleg csak abból, hogy hirtelen elkezd fogyni a pajzsunk mert lőnek. Ilyenkor eszeveszett tempóban próbáljuk megkeresni az aggresszáló ellent és jammelni. Viszont ha be van kapcsolva a visszalockolás, akkor rögtön tudjuk, hogy baj van. Azonban csak óvatosan a visszalockolással, nehogy a minket segíteni akaró logisitic csapattársat jammeljük.


Az ECM hajók veszélyes ellenségei

Habár egyesek szerint a Falcon az übertáp hajó, azért ez sem legyőzhetetlen. Nézzük hát kik a jammer hajók ellenségei:

Jammer hajók
Bizony, sárkány ellen sárkányfű. A Falcon is tök használhatatlanná és ráadásul szinte teljesen védtelenné is válik, ha kijammelik.

Drónos hajók
Hiába jammeled ki a Dominixet, ha a drónjai már rádaggróztak. Sőt! Ha az ellenséges hajó kiengedi a drónjait, azok az első aggresszáló hajóra viszont-aggresszálnak. Azokat külön-külön ki kellene jammelni egyenként ami szinte lehetetlen (nem a sensor erősségük, hanem a létszámuk miatt). Habár a drónokat kieresztő hajó jammelve van, a drónok támadnak. Az Ogre II-esek például pillanatok alatt szétkapnak egy Falcont. Ha még azelőtt ki tudod jammeli a drónos hajót, mielőtt kiengedi a drónjait jobb helyzetben vagy. A drónok csak akkor támadnak, ha már kint vannak az űrben az aggresszió pillanatában. Viszont ne feledd: az ECM modul minden aktivációja (20 másodpercenként) aggressziónak számít, akkor is, ha nem sikerül.

Könnyű és nehéz dictorok
Bubi alól nincs warpolás, még ha a dictort ki is jammelted.

Rakétás hajók
Fifikásabb rakétás pilóták FOF rakétákat is pakolnak a hajóba, aminek nem kell lock, úgy is lehet vele támadni.

Reconok
Nagy sensor erejük van, ezért nehéz őket kijammelni. Ugyanakkor bármelyik képes egy átlagos (nem BS) jammer hajót kilőni.

Nagy létszám
A legjobb esetben is 8 jammerrel rendelkezel, azaz maximum, egy időpillanatban 8 hajót tudsz kijammelni (ha nagyon nagy szerencséd van). Ha ennél többen vannak az ellenfelek, és te egyedül vagy, akkor bajba kerülhetsz. Ha teheted, kerüld el az összecsapást (cloak, kapu visszapproach-olása vagy akár logoffski a nagyon értékes - és erős passzív tankkal rendelkező - hajó esetén), vagy koncentrálj az ellenséges tacklerekre. Ha nincs bubi, és senki nem tud rád pontot tenni, elwarpolhatsz.


jmu






















A dampener szinergia

A szinergia nem jelent mást, mint együttes hatások mértékét, ami abból adódik, hogy egy rendszer több, mint a részek egyszerű összege. Ez a jammelés és a dampenelés esetében a következőképpen jelentkezik:

A dampener modulnak van egy olyan hatása, amivel az ellenséges hajó célzószámítógépének működését úgy zavarja, hogy növeli az ellenséges hajó befogási idejét (azaz csökkenti a scan resolution-jét, de a hatás szempontjából ez mindegy). Ezt a hatást a megfelelő scripttel (Scan Resolution Dampening) tovább növelhetjük. Hogy miért jó ez? Gondoljunk csak bele, hogy egy nagyobb hajónak egy kisebb hajó befogása alapból is nagyon lassan megy. Ha erre ráteszünk még egy-két-több modulnyi dampeninget (több dampener hatása nem stackelődik a célponton!), az ellenségnek a befogáshoz 20 másodpercnél (BS-nél, capital hajóknál a többszörösénél) több idő is kellhet. Azaz a jammereink - sikertelen jam esetén - kétszer vagy többször is újra megpróbálkozhatnak a jammeléssel, amíg az ellenség meg a befogásból hátralévő időt jelző csíkot bámulja... amíg a jammelés nem lesz sikeres ismét, és a célpontnak kikapcsolódik a számítógépe. Szerencsés esetben akár néhány Kitsune és Keres teljes egészében kikapcsolhat a harcból egy capital shipet is! Persze a drónokkal, fighterekkel és a FoF rakétákkal továbbra is számolni kell.

Vissza a cikkekre

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia