EveTime                  


killboard

 
Jugis Modo Utopia cikkek - Roaming kisokos
Hurrá, roamingolunk!   
2009 Augusztus 3.

    Roaming

    Sir Braghar




    Chry Hated






    EVE szlengben roamingnak (barangolás,
    vándorlás - a mobilszolgáltatóktól már
    ismerős lehet a fogalom) az olyan PVP
    megmozdulásokat nevezik, amelyek nem
    helyhez kötöttek, mint például a kemp vagy
    a POS ostrom. Tehát akkor beszélhetünk
    roamingról, illetve roaming taktikákról,
    amikor a csapat szinte folyamatosan mozog,

        Vissza a cikkekre
       


A roaming gang

A csapat létszáma általában a 2-4 pilótától a néhány tízig terjedhet, de elképzelhető akár 50 vagy 100 emberes roaming is. Természetesen minél nagyobb a létszám, annál nehezebb koordinálni a flottát, de a nagyobb létszámnak vannak fontos előnyei is. A nyilvánvaló nagyobb csapat = nagyobb tűzerő, több EW előnyön kívül az egyik legnagyobb ilyen előny lehet az, hogy több embernél a csapatot kisebb osztagokra lehet osztani, és egymástól függetlenül irányítani. Ez azért jó, mert két vagy több csapat nagyobb területet tud ellenőrzése alatt tartani. Természetesen van ebből fakadó hátrány is: az ellenfél koncentrált támadása esetén egy kisebb csapat jóval nagyobb eséllyel szenved vereséget. Mindazonáltal ha esetleg az egyik osztag ellenállásba ütközik, a kisebb csapatok - remélhetőleg anélkül, hogy felfedeznék őket - összevonhatók, és igy együtt, egy nagyobb flottaként vethetők be.


Roaming gangek típusai

Egy roamingot több szempont szerint lehet besorolni. Az első, és talán legfontosabb, hogy a csapat inkább a mozgékonyságra, vagy inkább a tűzerőre épít. Bár a két szempont nem határolható el szigorúan egymástól, sejthető, hogy a más-más felállások más és más taktikákat igényelnek, illetve a különböző típusú flottáknak más jellegű célokat lehet kitűzni. Egy mozgékonyságra építő csapat például nem tud lelőni magányos, védtelen POS-okat, vagy állomás modulokat, egy kevésbé mozgékony, nagy hajókból álló flotta pedig nehezen tud megelőzni egy menekülő ellenséges flottát, vagy elévágni és bevárni azt egy alkalmas pozícióban.

Egy másik, bár nem teljesen független felosztás lehet a roaming csapatban részt vevő hajók alapján történő felosztás. Ilyen értelemben a roamingnak több fajtája lehet, a szupergyors ceptor gangtől a nagy tűzerőt felvonultató BC vagy BS gangig.

Alapvetően a következő csapattípusokat lehet megkülönböztetni:

jmu CEPTOR GANG:
A csapat alapvetően interceptorokból áll, esetleg speed fittes egyéb fregattok, például electronic attack shipek és egy-két könnyű dictor. Ennek a csapatnak a legnagyobb előnye a gyorsaság, mozgékonyság, szinte még scout-ra sincs szükség. Mivel a ceptorok szinte bármilyen kapukempnél vissza tudnak érni a kapuhoz (ami a menekülés kedvelt formája, részletes leirása később), ezért nehéz őket szétzúzni. A gang gyengesége a kis tűzerő - a ceptorok tipikusan a nem damage dealer hajók -, és a közepes sniperek elleni kiszolgáltatottság - akár egy sorozatból (alpha strike vagy volley damage) ki lehet lőni az ilyen hajókat. A nagyobb méretű hajókból álló sniper BS flotta viszont - jó manőverezés mellett - kevésbé veszélyes az alacsonyabb trackingnek és a fegyverek nagyobb signature-jének köszönhetően.

AF GANG:
A csapat Assault Fregattokból szerveződik. Fun jellegű összeállitás, inkább a móka kedvéért szokott szerveződni mintsem a hatékonysága miatt. Az AF-eknek sincs túl nagy tűzerejük, de azért elhanyagolhatóan kicsinek sem lehet mondani, 10 assault fregatt egy csapatban már jelentős csapást tud mérni egy célpontra. Ehhez járul az kicsi signature-ből adódó nagy védettség a nagyobb fegyverek ellen (az assault fregattokat ebben az esetben általában afterburnerrel fittelik, ami nem növeli a hajók signature radius-át), és a szintén nem elhanyagolható tank. Egy-két ceptor, könnyű dictor és néhány electronic attack ship szintén elfér a csapatban. Az ilyen jellegű flottának hasonlóak a gyengeségei a ceptor ganghez, bár itt nagyobb a tűzerő, de sajnos az afterburneres AF-ok szinte biztos, hogy nem érnek vissza a kapura, így erre az összeállításra inkább a do-or-die (megyünk, ütünk és meghalunk :) ) megközelítés jellemző.

CRUISER GANG:
Talán a leggyakoribb csapatfelállás. A tipikus összetétel a következő: 2-3 ceptor, 1-2 könnyű vagy nehéz dictor, 1-2 Rapier vagy Huginn, 2-3 Falcon, Rook esetleg Blackbird, egyéb recon hajók, valamint tűzerőre fittelt cruiserek és HAC-ok. Ha néhány logistic hajó is van a csapatban az csak jó lehet. A BS-t felejtsd el, a BC-közül talán a Hurricane jöhet számitásba. Ha kevés a pénz, jöhetnek a T1 cruiserek és fregattok. Az ilyen típusú csapatnak van egy fun változata: csak ceptorok, könnyű dictorok és T1 cruiserek. Elit öngyilkos kommandó, ami azért képes meglepetésekre, köszönhetően néhány T1 cruiser sebzési és tankolási potenciáljának. A T1 cruiserek közül erre a célra szinte bármelyik harci cruiser megfelelő lehet (főleg az Omen, a Maller, a Blackbird, a Stabber, a Vexor és a Thorax).

FORCE RECON avagy "cloaky-cloaky" GANG:
Csak force reconok, stealth bomberek és covopsok (azok a hajók amik képesek cloakban warpolni) illetve egy-két light dictor, szigorúan cloacking device-al fittelve. A reconok jelentős részét általában Rapierek adják, mert a force reconok közül talán ezen a hajón van legjobban kiegyensúlyozva a mozgékonyság, a tank és a tűzerő szentháromsága, amellett, hogy rendkívül hatékony propulsion jammer hajó. Biztosan kell még pár Falcon az ellenség megvakítására, fontosak a gyors befogó Arazuk ponttal és dampenerrel, valamint a tank-törő Pilgrimek. Ha van pár stealth bomber, az jó lesz tűzerőnek.

BC GANG:
Nagy tűzerőt felvonultató gang. Tipikusan 60-70km optimál lőtávval rendelkező - úgynevezett közepes sniper - battlecruiserek, command shipek és HAC-ok alkotják a csapat gerincét. Szükség van még néhány hajóra amik optimális lőtávolságon, helyben tartják az ellenséges hajókat: ceptorok, könnyű és nehéz dictorok, Rapierok. Falconok vagy más EW hajók mindig jól jönnek - ebben az esetben is nagyon hasznosak. Általában a BC-ket nagy tűzerővel és passzív tankos fittel szerelik, valamint kiegészítik a flottát logistic hajókkal. A gang - bár az előbbiekhez képest nem túl gyors mozgású, viszont a nagy tűzerő és a nagyobbacska tank miatt veszélyes ellenfél lehet.

SNIPER HAC GANG:
A viszonylag nagy lőtávolságot és tűzerőt ötvözi a cruiser méretű hajók mozgékonyságával. Fittelési és taktikai szempontból az utóbbi három összeállítás keveréke. Általában az ilyen gangek a mozgékonyságuk megtartása végett csak cruiser vagy kisebb méretű hajókból állnak. Jelenlegi tapasztalataink azt mutatják, hogy pillanatnyilag a közepes roaming feladatokra ez a leghatékonyabb csapatösszeállítás.

BS GANG:
Battleshipekből álló flotta. Az eddigiekhez képest hatalmas tűzerőt biztosító flotta. Megfelelő irányítás mellett kisebb capital-csapat elfogására és levadászására is alkalmas lehet, de nem egyszer előfordult már, hogy supercapitalokat is lőttek ilyen ganggel - persze legtöbbször csak a csata elején van létfontosságú szerepük, amíg a szövetséges dreadnoughtok megkezdik a támadásukat. Az ilyen flotta mozgékonysága az eddigi összeállításokhoz képes siralmas - egy doomsday veszteség nélküli kimanőverezése csak ritkán sikerül az FC-knek.

Jelenleg kétféle jellemző fitt szokott lenni a 0.0-ás BS-eken: az egyik felszerelés klasszikus T2 sniper, esetleg DD-álló tankkal, a másik - egyre terjedő - felszerelési mód az úgynevezett RR BS gang. Az utóbbi csapat esetében a logistic hajókon felül még a harci hajók egy részén is (a BS-eken) remote repair modulokat helyeznek el, miközben megpróbálják nem számottevően csökkenteni a lőtávot és a tűzerőt. Short range-re fittelt BS csapatokról ritkán hallunk 0.0-ban, de nem elképzelhetetlen egy-egy sikeres flottaösszeállítás.

Természetesen a BS-ek mellett más hajóknak is csatlakozniuk a flottához: ez a legnagyobb létszámigényű roaming jellegű op. Gyakorlatilag ebben a felállásban hasonlót kell összeállítani, mint a BC gangben, csak itt a damage nagy részét a BS-ek adják. Nem árt, ha készenlétben áll egy capital flotta, és esetleg egy titán, hotdropra felkészülve, arra az esetre, ha komolyan elfajulnának a dolgok. ;)


A roaming célja

Egy roamingnak több célja is lehet. Leggyakrabban az, hogy az ellenséges területen megnehezítsük az ISK termelők életét. Általános forgatóköny az, hogy a scout, aki a csapat előtt halad, megpróbál megfogni egy szerencsétlen beltezőt vagy átutazót, a többiek pedig igyekeznek időben odaérni és kivégezni a delikvenst.

Ha az FC úgy dönt, meg lehet állni egy-egy kapunál kempelni, megtizedelni az átutazó forgalmat. Szerveződhet gang arra, hogy más ellenséges roaming gang-eket ugrassunk szét vagy más kapu kempeket törjünk meg. A saját területen, rendszeresen meghirdetett roaming opokat szokták patrolnak (őrjáratnak) is nevezni.

Ilyenkor többé-kevésbé rendszeres időpontokban (például naponta) felkerekedik egy kisebb-nagyobb csapat, és bejárja a saját és / vagy szövetséges területet, vagy annak egy részét, és informálja a szövetségeseket az esetleges ellenséges csapatösszevonásokról, magányos gankerekről. Ha a csapat képes kivégezni az illetőt vagy illetőket, akkor megpróbálhatja, mindazonáltal az ilyen jellegű opoknak az elsődleges célja az, hogy lássuk, hogy mi történik a környéken. Ilyenformán nem célszerű mellőzni a patrolokat, még a mai "modern" - jump bridgekkel és jump portalokkal súlyosbított - időkben sem.

Az ellenséges területen való rendszeres roamingolásnak több előnye is van:

- stratégiai szinten saját kézbe lehet venni a kezdeményezést, azaz ellenséges területre lehet helyezni a hadszínteret,

- meg lehet nehezíteni a pénzkeresetet, a nyersanyag utánpótlását, a logisztikát, és úgy általában az életet a célterületen,

- ezáltal erős pszichés terhelés alá lehet helyezni az ellenséges csoport tagjait - szokták ezt a hatást "carebear" vagy "így nem lehet élni" effektusnak is nevezni,

- a kieső tagság pszichés terhelést ró a maradókra: egyre kevesebb embernek kell ellátnia egyre több feladatot,

- a rendszeres őrjáratokkal információ (intel) gyűjthető az ellenséges csapatmozgásokról, capitalok, supercapitalok helyzetéről,

- az ellenséges környezetben, éles helyzetekben szerzett tapasztalat többet ér minden kiképzésnél, sőt, még a hazai területen vívott harcnál is.


Mindezekt figyelembe véve egy roaming nagyon hasznos tud lenni a 0.0-ás hadszíntéren!


Milyen hajót vigyek?

1. Először is, mint minden PVP-nél, csak olyan hajót vigyél amit nem félsz elveszíteni. Vedd figyelembe a gang típusát, ne akarj Drake-kel speed fittes roamingra menni. Lehetőleg olyan hajót hozz, amit az FC kér. Lehet, hogy van kedvenc hajó típusod, de vedd figyelembe, hogy a csapatnak mire van szüksége Mindig figyelj arra, hogy a hajón legyen biztosítás - vedd úgy, hogy a hajód megszűnt, amint kidokkoltál. Mindig ellenőrizd, hogy a klónod megfelelően van upgradelve, illetve ha esetleg mégis kilőnek hol fogsz újra felébredni. A BC és BS ganget leszámítva, a mozgékonyság, gyorsaság a legfontosabb szempont. Ha T1 gangbe T2 hajóval mész, számíts rá, hogy hamar primary leszel. Ceptorra, dictorra, EW hajókra mindig szükség van.

2. A tűzerő típusának kiválasztásánál vedd figyelembe a következőket: A legtöbb hajó háromféleképpen tud ütni: ágyúval, rakétával és drónokkal. Ezek közül roamingnál az ágyús hajók a legjobbak, mivel az ágyú aktiválásának pillanatában megtörténik a sebzés (insta damage) és a használata is egyszerű. Ezen belül hogy milyen ágyút használunk (lézer, projectile vagy hibrid) az már hajó és ízlés dolga. Egy fokkal rosszabbak a rakétás hajók, mivel a rakétának el kell érnie a célpontot és ez bizony időbe telik. Közelharcnál (1-5) km belül ez még nem annyira zavaró, de például 20 km-es távnál már 4-5 másodpercig is eltarthat a rakétának amíg eléri a célpontot. A drón sebzéssel hasonló a probléma: idő kell, amíg a drón eléri a célpontot, igaz onnantól már folyamatos a sebzése. Másik nagy hátránya a drónoknak, a komplikált vezérlés. Ágyúknál és rakétáknál elegendő lockolni az ellent és aktiválni a fegyver modult, amíg a drónoknál ki kell választani hogy melyik drónokat akarod használni, azokat kiengedni, azután lockolás után egy jobb click-es felugró menüből utasítást adni. Probléma még csata közben nyomon követni, hogy merre járnak a drónjaid: lehet hogy túl messzire mennek, vagy lehet hogy vissza kell őket hívni, mert az ellen elkezdi leszedegetni őket. Menekülésnél is problémát jelenthet, hogy ott kell hagyni, mert egyszerűen nincs idő megvárni amíg visszatérnek. Ezért hajó választásnál ellenőrizd, hogy mennyi ágyú és mennyi rakéta slot van rajta, mennyi drónt képes magával cipelni és ebből mennyit tud egyszerre kiengedni. Mindig nézd meg hogy a hajó mire kap bónuszokat, és mindezek figyelembevételével válasz hajót és fittet.

Szinte minden gangnél kötelező szokott lenni az MWD felszerelése minden hajóra (persze vannak kivételek). Ennek egyszerű oka van: a roaming közben gyakran előfordul, hogy valamilyen warp disruption mező (rövidebben bubi) alá kerül a hajód, és ilyenkor legtöbbször a lehető leggyorsabban ki kell menni alóla: ilyenkor az MWD segít abban, hogy gyorsan kikerülj a bubiból. A másik alkalom, amikor hasznos az MWD: azoknál a hajóknál, akik "optimálra állnak fel" időbe kerül, mire visszaérnek a kapura. Ezt az időt az MWD jelentősen lecsökkenti. Ez harci helyzetben különösen fontos lehet!

Az FC-k, a reconok és a HAC-ok közül a következő hajókat szokták leginkább kedvelni faj szerint:
jmu


AMARR
Az amarrok legkedveltebb roaming hajója talán a Zealot: gyors mozgékony hajó, gyorsan lockol, messzire és nagyot lő. Ideális damage dealer hajó. Lehet még vinni Sacrileget, bár kevésbé mozgékony - viszont sokkal jobban tankol. Reconok közül a Curse az esélyesebb, jól jön ha meg kell törni egy aktív tankos beltező BS vagy egy magányos capital hajó tankját. Pilgrimet is lehet vinni, bár az nem kap távolság bónuszt az energy neutralizer modulokra és ez nagy hátrány. Mindkét recon hajó esetében fontos, hogy tracking disruptorokat is tegyél fel! Ha Sentinelt viszel, azt is elsődlegesen tracking distruptorra szokták fittelni.

GALLENTE
A gallente hajók közül a legesélyesebb talán az Arazu. A warp distruptor bónusz miatt, ha jó magas a scan resulotion-ra fitteljük, ideális elfogó hajók. A Lachesis aránylag ritkábban használt hajó. A HAC-ok közül az Ishtar a mozgékonyabb és T2 drónokkal nagyon nagy a tűzereje, viszont a Deimos alkalmasabb sniper hajónak.

CALDARI
A caldari reconok elengedhetetlen kellékei a roamingoknak. Két-három Falcon vagy Rook meg tudja fordítani egy csata kimenetelét. Nagyon fontos a szerepük, habár arra számítani kell, hogy a pod killekben nem lesznek benne, az alacsony scan resolution miatt. Ha olcsóbb EW hajót akarunk vinni, a Kitsune vagy a Blackbird a jó választás. Ha inkább damage dealer hajót szeretnénk vinni, általában a Cerberust szokták választani, mivel viszonylag jól tankol és ha a rakéták célba érnek, nagyot ütnek. Habár paradox módon, a legfrissebb patch után a Rook erre a feladatra hatékonyabbnak tűnik, de persze a Rook damage-re fittelésekor az ECM-ről le kell mondani, és ez nem feltétlenül jó üzlet. Az Eagle táv bonusza jól jöhet a kisebb hajók távolról történő levadászásában.

MINMATAR
A minmatarok elég szerencséseknek mondhatók hajó választás szempontjából, mert szinte mindegy milyen hajót választasz, annak az FC örülni fog. A Rapier és a Huginn minden roaming gang alapvető eleme. A Vagabond a legkedveltebb HAC, nagyon gyors és jó tűzerővel bír. A Muninn aránylag ritkábban használt HAC, de a tűzerő és a lőtávolság bónusz miatt nagyon erős hajó. Ha kevesebb pénzed van, a Hyena lehet egy jó választás.

Olcsó damage dealer hajó még lehet a Hurricane, de ha egy kis hajós flottába BC-t akarsz vinni, mindig egyeztess előtte az FC-vel! A Hurricane-t speed fittes flottában általában úgy fittelik, mint egy nagyra nőtt Vagabondot, és bár a tankja nem annyira jó a T1 resistek miatt, illetve lassabb is, a tűzerejével tud kompenzálni. A sniper BC-k között viszont a Hurricane egyértelműen király, ugyanis nagyon nagy sebzést tud leadni egyszerre (magas a volley damage), viszonylag távolról.

És akkor nézzük a hajóosztályokat:

jmu Ceptor, dictor, hictor, logistic
Ezek a hajók jöhetnek fajtól függetlenül. Lényeges különbség nincs köztük, a feladatát mindegyik ellátja. Habár a Sabre magasan übereli a másik három dictort tűzerőben és mozgékonyságban is. A logistic hajók választásánál érdemes egyeztetni az FC-vel, mert "egy logi nem logi" - azaz célszerű több ilyen hajót vinni, hogy egymást tudják támogatni (a logistic hajók a célpont hívók listájának előkelő helyeit foglalják el). Szintén hasznos egyeztetni a flotta tankjának típusát - egy Scimitarral nem leszel túl hasznos eleme egy armor tankos flottának. Ha a hajód bónuszt kap remote capacitor töltésre, abból a modulból is érdemes 1-2 darabot felfittelni. A remote sensor booster használata is hasznos lehet, ha van szabad helyed. Logistic hajó választása esetén a legtöbb esetben minimális offenzív modult szerelnek fel. Esetleg 1 pont, 1 fegyver vagy drónok - ha logiba ülsz, nem azért leszel a csatamezőn, hogy killeket gyűjts! Megjegyzendő még, hogy ugyanúgy, mint a dictoroknál, a logistic hajóknál is a minmatar változat harci helyzetben messze jobb mint a másik három fajbéli.

A command ship és a leadership
Ha tudsz vezetni command shipet, megfelelő szinten vannak a skilljeid, és a csapat összeállítása azt megengedi, akkor ezeket a hajókat is célszerű egy roamingra vinni. Egy megfelelően szerelt, jó bónuszokat adó Claymore például akár egy cruiser ganggel is tartani tudja a lépést. A hajót elsősorban úgy kell felszerelni, hogy minél több és minél jobb bónuszt tudjon adni a parancsnoki láncban alatta elhelyezkedő embereknek. A flottában mindenképpen jelezd a leadership skilled szintjét (beleértve a felsőbb fokozatokat is: Wing Commander, Fleet commander), valamint az adott bónuszokat is, hogy az FC optimálisan, a flottához igazodva tudja elosztani a bónuszokat.

Electronic Warefare hajók
A kimondottan EW hajók: reconok, electronic attack shipek - de még egy-két T1 hajó is ide tartozik, például a Blackbird - mindig jól jönnek a flottában. Ha EW hajóban mész roamingra, az FC-d el fogja várni, hogy a hajódat elsősorban erre a feladatra szereld fel és használd. Általában a propulsion jamming (warp zavarás és web) és az ECM a leghasznosabbak, a dampener, a tracking disruptor és a target painting kevésbé fontosak, de jónéhány szituációban nélkülözhetetlen az utóbbi három fajta "elektronikus tevékenység" is, tehát az EW hajóknak minden flottában nagy szerepe van.


Szerepek a csapatban

FC (Fleet Commander, avagy flottaparancsnok):
Az első számú parancsnok. Általában ő szervezi a csapatot, kitalálja, hova menjetek, milyen hajókkal. Ő ad utasitást arra, hogy mikor ugorjatok át másik rendszerbe, hogy hol legyen a scout, belemenjetek-e egy csatába vagy nem, stb.

Target caller (célpont hivó):
Az esetek nagy többségében az FC vállalja fel ezt a szerepet is. Az ő feladata hogy csata esetén megnevezze ki az elsődleges, másodlagos, stb. célpont.

Scout (felderítő)
Legtöbbször covopsban, ceptorban vagy dictorban repülő pilóta, aki a csapat előtt (hátsó scout esetén a csapat mögött) halad egy ugrással és felderíti a terepet. Scout-ra két oktból van szükség: scout használatával elkerülhetjük hogy a teljes csapat beugorjon egy erősebb kapukempbe, illetve egy magányos hajó kisebb eséllyel riasztja el a lehetséges célpontokat.

Bait (csali):
Néha az ellenségnek egy kis noszogatásra van szüksége hogy harcba bocsátkozzon. Ilyen noszogatás az, ha odadobunk neki egy magányos hajót, ami könnyű célpontnak tűnik. Amikor azután ráizgul az ellen, jövünk, mint felmentő sereg és megmentjük a hajót. A bait hajónak nagyon jó tankra van szüksége, és legalább egy pont legyen rajta.

Damage Dealer (sebzésosztók):
Azok a hajók a csoportban akik a tűzerőt adják BCk, cruiserek, HAC-ok, stealth bomberek. Ha van elég support akkor nyugodtan lehet őket pont nélkül fittelni, a tűzerőre és a tank-ra koncentrálva. Ha kevés a support akkor nem árt, ha ezeken a hajókon is van pont és web.

Support (támogató hajók):
Azok a hajók, amelyek arra vannak kihegyezve hogy ne engedjék elmenekülni az ellenséges hajókat és a Damage dealer hajók optimál távjában tartsák (ezek a tacklerek), azok a hajók amelyek az ellenséges tacklerek semlegesítésére szolgálnak (anti tacklerek), illetve ide tartoznak még a különböző EW-t használó hajók és a logisticek is. A gyakorlatban, a flotta kezelése szempontjából hasznosabb, ha az FC a különböző feladatkörű hajókat másképpen nevezi el: például tackler, anti-tackler, ew és logi.

Szem:
Egy speciális scout. Szemnek nevezik azokat a hajókat aki környező rendszereket figyelik kapukemp esetén. Általában offgriden tanyázó gyors, jól manőverező ceptorok, vagy cloakos hajók töltik be ezt a szerepet.


A roaming forgatókönyve

A roaming általános forgatókönyve a következő:
1. Az FC összeszervezi a csapatot, kiválogatja hogy ki milyen hajóval jöjjön;
2. Az FC kiadja célállomást, megnevezi a scout-ot (vagy scout-okat);
3. A scout egy rendszerrel a többiek elé megy és megáll a kiugró kapun;
4. Amikor a csapat többi része megérkezik a saját kiugró kapujára az FC kiadja a „jump!” vagy „ugrás!” parancsot. Ekkor mind a csapat, mind a scout átugrik a következő rendszerbe;
5. Átugrás után a csapat kapu cloak-ban marad vagy elkezdi alignolni a kiugrót (FC- és szituációfüggő) de NEM warpol. A scout jelentést tesz: melyik rendszerbe ugrott, mi a helyzet a kapu túloldalán, van-e hajó a kapun, mik látszanak a scanneren, hányan vannak a rendszerben, ebből hány ellenséges, hány baráti;
6. Ha olyan a helyzet a scout elkezd lehetséges célpontot keresni a rendszerben. A másik lehetőség (ha tiszta a rendszer) mindenki warpol a kiugró kapura;
Végül: Ezt addig folytatja a csapat, amíg el nem érjük a célrendszert, ellenséges gangbe nem botlunk vagy az FC másképpen nem dönt.


Néhány tanács

- Azt csináld amit az FC mond. Oda menj, ahová az FC mondja.
- Ha jelentenivalód van mindig mond el, hogy ki vagy (nem biztos hogy mindenki felismeri a hangodat), melyik rendszerben vagy és melyik kapunál vagy más objektumnál.
- Legtöbbet elhangzott rossz jelentés: „Gyertek gyorsan, itt egy Raven!” Erre a várható reakciók: „Melyik rendszerben? Melyik kapun? Van rajta pont, web?” A helyes jelentés: „XYZ rendszerben az ABC kapun fogtam egy Ravent, pont-web rajta! IJK vagyok, a lokálon még x-en vannak.”
- Ha azt szeretnéd hogy gyorsan rádugorjanak a többiek, mert segitségre van szükséged, akkor nyomj egy „x”-t a fleet csatornára. Így a többieknek nem kell keresgélniük a fleet csatornán hogy ki is vagy.
- Használd a watchlist-et! Ha egy fleet memberen egy jobb clicket nyomsz, ott ki tudod valasztani hogy: ->fleet->add watchlist menüpontot. Ekkor megjelenik egy külön ablak, az illető nevével, mellette a shield/armor/hull állapotával. Ez nagyon kényelmes, mert nyomon tudod követni az illető állapotát lockolás nélkül. Illetve jobb click-el lockolni tudod, vagy hozzá warpolni.


Kapukemp (Camp)

jmu A roaming szerves része lehet, hogy egy-egy forgalmasabb csomópontnál megáll a csapat megszűrni az átmenő forgalmat. Az „álljatok fel optimálra!” utasítás a következőt jelenti: minden hajó álljon fel olyan távra a kaputól hogy a leghatékonyabban tudjon harcolni, ha egy hajó átugrik a kapun. A dictorok nullára mennek a kapura (nagyobb kapuk esetén a kapu két végére), a ceptorok szintén 0-ra mennek, és ha olyan a célpont, megpróbálják megakadályozni, hogy becloakoljon.A damage dealer és az EW hajók a fegyver vagy az EW modul optimáljára mennek. A lassú mozgású hajók legalább 18-20 km-re legyenek a kaputól, ez a bubitáv. Ekkor, még ha a dictor bubit is dobott a kapura, rögtön el tudnak warpolni gáz esetén. Ha lassan lockol a hajód és vannak drónjaid, érdemes őket egy ceptornak kiosztani.

Hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket általában az FC-k kiküldenek egy szemet a kapu túloldalára. A szemnek nagyon fontos szerepe van: ő riasztja a bandát ha esetleg nagyobb csapat tűnik fel, vagy bármilyen hajó át akar ugrani a kapun kempelőkhöz. Mivel a szem másik naprendszerben tartózkodik mint a csapat, így valószínűleg pár killből ki fog maradni, de ez a szemek sorsa. Ha úgy érzed, hogy most már tényleg szeretnél harcolni, szólj az FC-nek és lecserélnek. Fontos, hogy soha ne hagyd el a megfigyelő pozíciódat, hacsak az FC nem utasít erre. Ne csábulj el, ne ugorj a hajó után a kempbe, akármilyen zsiros falat.

A szem sohasem lehet udvarias. Ha szem vagy, nyugodtan szakits félbe barmilyen viccet vagy anekdotát „check-check” felkiáltássa, ha valami érdekes történt a rendszeredben. Mindig mond hogy ki vagy, és melyik rendszerben, mégha értelmetlennek is tűnik.


A kivárós bubi

Scout: "Check-check, IJK vagyok, piros ceptor ugrik át az ABC kapun!"
FC: "Kivárós bubit kérek!"


No, ez mit jelent? Ha kaput kempeltek és ellenséges ceptor - vagy más, várhatóan gyors hajó ugrik be, valószínűleg megpróbál visszajutni a kapura, és szinte biztos hogy sikerül is neki (hacsak nem bénázza el). A cél tehát az, hogy próbáljuk rávenni az ellenséget arra, hogy ne próbáljon meg visszamenni a kapura, hanem próbáljon meg menekülni elfelé a kaputól.

Namármost ha a piros ceptor pilótája nem lát bubit a kapun, és szerencsénk van, akkor megpróbál elugrani. Ekkor jön a kivárós bubi. Amint a ceptor pilótája megpróbál warpolni, kijön kapu cloak-ból, megjelenik a scanneren és körülbelül egy másodperc múlva az overview-n és a látótérben is. Ha abban a pillanatban dob bubit a dictor pilótája, amikor a ceptor megjelenik a scanneren (esetleg az overview-n), akkor a bubi éppen még elkapja a ceptort, ugyanis az még éppen fordul be warpba. Legtöbb esetben a ceptor pilótának így már nincs ideje és lélekjelenléte visszamászni a kapura és nyugodtan ki lehet filézni. A fenti módszer működhet óvatlan covops pilótáknál is, ha cloak nélkül próbálnak meg elugrani.


Cloackos hajók kicloakolása

Szem: „Piros covops ugrik!” vagy „Piros recon ugrik!”
FC: „Készüljetek a kicloakolásra!”


Ez mit jelent? Amikor a piros covops beugrik észre fogja venni a kapukempet. A következőt fogja csinálni: elindítja a hajót, rögtön bekapcsolja az MWD-t és a cloaking device-ot és legrövidebb úton próbál kijutni a bubiból. Mit fognak látni a kempelők? A piros covops egy pillanatra felvillan az overview-n és a térben, elindul egy irányba majd rögtön el is tűnik.

lyenkor jön a ceptorok ideje. Amint felvillan a covops, a ceptorok rögtön elindulnak MWD-vel felé. A cél az, hogy még a bubin belül mellé érjenek. Ha 2000 méterre megközelítik, akkor a covops cloaking device azonnal kikapcsolódik és újra szabadon lockolható, lőhető az ellenséges hajó.

Fontos, hogy a ceptorok ne is próbálják lockolni a covops-ot. Úgysem fog sikerülni, és értékes idő megy el vele.


Lelogolás

FC: „Mindenki azonnal lelogol!”

Roaming során előfordulhat, hogy túlerővel kerülünk szembe, esetleg szét is szórták a csapatot a rendszerben. Ebben az esetben valószinűleg az ellenséges gang megpróbál kiscannelni minket, lezárják a kapukat, hogy ne tudjunk menekülni.

Ekkor adhatja ki az FC a parancsot: Lelogolni! Ilyenkor mindenki lelogol amig az FC azt nem mondja, hogy vissza lehet logolni. Ezzel azt szeretnénk elérni, hogy az ellenséges csapat feladja a várakozást és elhúzza csíkot. Hihetetlenül unalmas tud lenni, a kék local channel-t bambulni arra várni, hogy talán visszajönnek. Hogy megtudjuk mikor tűnik el az ellenséges gang, általaban egy-két cloak-os ember belogolva szokott maradni.

Két fontos dolog van ezzel kapcsolatban, amit meg kell említeni: ha aggrós vagy a rendszerben (megtámadtál egy hajót bármi módon), nem szabad lelogolni. Ebben az esetben safespotról-safespotra kell ugrálni, amig az aggró el nem múlik (15 perc). Vagy ha mód van rá, át lehet ugrani egy másik rendszerbe és ott lelogolni. A másik dolog, hogy ha később logolsz vissza mint a többiek, belépés előtt tájékozódj a többiektől (pédául Ventrilon, TS-en, vagy IRC-n), hogy milyen ellenséges aktivitásra számithatsz.

Egyebként a lelogolás tökéletes alkalom a bio-afk-ra...


A Scout biztonsága, avagy hogyan élj túl egy kapukempet

Scout: „...Wupsz... kapu kempbe ugrottam...”

A scout megy a csapat előtt, beugrik a következő rendszerbe, a játék betölt, és voalááááá.... kapukemp! Ceptorok, dictor, bubi, meg még egy halom hajó...

Az első dolog: „Ne ess pánikba!” Van körübelül fél perced mielőtt kijössz kapu cloakból. Scout vagy, nézd meg milyen hajók alkotják a kempet, hányas a lokál és mondd el az FC-nek. Ha sokan vannak jó módszer a következő: nyisd fel a directional scannert, nyomj egy 360 fokos scan-t es csukd le a scannert. Így az összes hajó (kivéve a becloakoltakat) ottmarad a scanner ablakon és később nyugodtabb körülmények között felsorolhatod a hajókat. Ha cloakos hajóban vagy scout, akkor nagy eséllyel kikerülöd a kempet, ha nyomsz egy mwd-t és azonnal cloakolsz. Azonban ha ceptorban vagy, néha trükköznöd kell. Először is fontos hogy tudd, hogy milyen hajók lehetnek veszélyesek a scout ceptorra:

- ceptorok: gyosan lockolnak, utolérhetnek;
- Rapier, Huginn, Hyena: messzire webelnek, pillanat alatt lefognak;
- Arazu, Lachesis, Keres: nagyon messzire tudnak scramblerezni;
- Curse, Sentinel: nagy a neutralizer modulok távja, pillanatok alatt leszívja a capot;
- Sabre, Vagabond: nagyon gyors, messzire lő és nagyot sebez rád;
- Eagle, Zealot, Muninn: nagyon messzire lőnek, és ha optimális távolságon vannak, hiába mozogsz a vektorukra merőlegesen, az ágyúik követni fognak.
- tracking boostos BC-k. Könnyen instapoppolhatnak, mert ha eltalálnak, akkor akkora alpha damage-t kapsz, hogy azonnal podban találod magadat.

Szóval ha a fenti hajók alkotják a kempet, nem érdemes a kaputól kifelé menekülni.

Helyette a következőt tedd:
- vársz pár másodpercet (session change). Ezt a képernyő bal felső látod, ha be van kapcsolva. Egy kis pörgő óra jelzi, hogy mennyi időd van hátra a sessionből (ha fölé viszed az egeret, akkor az időt mutatja is). Erre azért van szükséged, mert ha még nem járt le, akkor nem tudsz visszaugrani kapun;
- jobb click a kapun, ahonnan most ugrottál át;
- a menüből válaszd ki: "set as first waypoint";
- ekkor a kapu besárgul (vagy nem, de az autopilóta listájában feltűnik a rendszer az első helyen, ami azt jelzi, hogy autopilottal ide ugrasz majd át);
- kapcsold be az autopilótát;
- nyomogasd folyamatosan az MWD-t.

Az autopilóta visszavisz a kapura és át is ugrat. Nem probléma, ha véletlenül rögtön ki is kapcsolod az MWD-t, legtöbbször egy MWD ciklus elég sebességet ad ahhoz, hogy elérd a kaput. Amint átértél a kapun ugorj el egy biztonságos helyre és már sorolhatod is a hajókat a scanner ablakról. Az autopilot azért fontos, mert előfordulhat, hogy túlmész a kapunk, vagy lepattansz róla, nem jó időben nyomod meg a jump icon-t, vagy egyszerűen csak lagod van és nem tudod pontosan hol vagy, stb.


Mit mondott az FC?

A TeamSpeak es Ventrilo az elsődleges kommunikációs csatorna roaming közben. Itt hangzik el az FC utasitása és a scout jelentése. Viszont általában a roaming idejének 90%-ban semmi izgalmas nem történik és könnyen megindul a beszélgetés, sztorizgatás, ugratás. Ez nem probléma, sőt néha egy roaming alatt elhangzott ökörködés maradandóbb élmény nyújt mint maga a lövöldözés.

Viszont ha elhangzik a következő: „Check, check!”, fontos dolog van készülőben, minden csevegést kéretik abbahagyni. Néha nagy önfegyelmet igényel, hogy ilyenkor ne fejezzünk be egy viccet, vagy ne mondjunk ki egy ökörséget. De vegyünk erőt magunkon, egy-egy kihagyott FC utasítás vagy scout jelentés végzetes lehet.
jmu


Podok, shuttlek, noobshipek

A statisztikák szerint az ember legtöbbször podokkal, shuttle-kel és noobshipekkel fut össze. Ezek a hajók nulla ellenállást jelentenek és egy sóhajtástól is kipukkannak. Vagyis ilyen hajók killjeibe csak a nagyon gyors lockolású hajók fognak beleérni. Ez van.

Ha lassabb lockolású hajót hozol (Falcon, egynémely HAC és a nagyobb hajók) számíts rá, hogy darabszámra kevesebb killmail-ben fogsz szerepelni. Az, hogy ki mennyire jó PVP-s és mennyire hasznos a csapatban, nem a lelőtt podok száma dönti el.

Lehet trükközni azzal, hogy a pod lelövés előtt csak lepontozzuk, lewebeljük és megvárjuk amíg mindenki belockolja, pontozza. Azonban tapasztalat szerint, ennek sokszor szerencsétlenkedés a következménye és a hajó elmenekül vagy a poddal való vacakolás elvonja a figyelmet más beugró hajókról. Emberek vagyunk. Ne lázadj, ha nem vagy benne egy pod killben: hidd el a 129. pod killre nem fogsz emlékezni, de egy komoly csatára igen.

Vissza a cikkekre

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia