EveTime                  


killboard

 
Jugis Modo Utopia cikkek - A Nagy PvP könyv - 1. PvP alapok
Bevezető: 1.1 Mi az a PvP?   
2010 Szeptember 23.


Prológus

Mi is az a PvP?
Előbb-utóbb ez lesz a játéknak az a része amiért az Eve Online-t játszani fogod. Persze lesz ezer más dolog amit majd felfedezel, amire azt mondot, hogy "Hát ez tök jó!". Lesz ezer más dolog amit majd allig vársz hogy megtanulhass, megtapasztalhass, kipróbálhass. Lesznek majd hosszú estéid amit azzal töltesz, hogy minél vastagabb legyen a pénztárcád és egy-egy dolgos este után elégedetten dőlhetsz majd hátra, számolgatva a felhalmozott javakat. Látni fogod hogy a karaktered hogyan fejlődik, hogyan lesz képes egyre jobb és nagyobb hajókat vezetni. Elégedetten konstatálod majd, hogy egyre erősebb és gyorsabb fegyvereket tudsz kezelni, s egy idő után már nem lesz olyan NPC akinek esélye lenne a karaktered ellened.

Azonban mégis...
Leülhetsz sakkozni a gépeden egy programmal: egy ideig biztos elszórakoztat, de egy idő után a sakkprogram kiszámíthatóvá válik, a játék pedig monotonná. Ez mind csak arra jó hogy tapasztalatot gyűjts az IGAZI küzdelemre. Mindez csupán egy lehetőség, hogy megtanuld a sakk szabályait, azonban ha azt szeretnéd hogy ne csak ismerd, hanem használd is a szabályokat, alkalmazd valaki más ellen, ha azt szeretnéd hogy pezsegjen az adrenalin a véredben, hogy ne csak az számítson mennyi ércet képes elszállítani a hajód, hanem hogy mekkora a tűzereje, ha azt szeretnéd hogy olyan társaid legyenek akik nem hagynak pácban, ha hőssé szeretnél válni, vagy egy apró, de fontos fogaskerékké egy hatalmas gépezetben, akkor neked KELLENI FOG a PVP!

Ez a játéknak azon része, mikor a hajódat és minden felszerelését arra használod hogy a másik játékos által írányitott karaktert legyőzd, elpusztítsd, porrá lődd.

Repülsz az űrben, amikor hirtelen megjelenik valaki tőled 5-10-20 kilométerre. Körülbelül fél másodperc amíg megállapítod hogy az bizony egy ellenséges hajó és már inditod is a hajód célzó berendezését hogy minél előbb befogjad az ellenséget. Amint a műszerek jelzik, hogy a célpont "lockkolása" sikeres, a célratartás stabil már aktiválod is a hajód legerősebb ágyúit, amik az univerzumban kapható legjobb töltényekkel vannak csurig töltve. Figyeled hogyan hámozod le az ellenfél hajójáról az energiapajzsot, a fémpáncélt s végül hogyan zúzod porrá magát a hajótestet is néhány sikeres találattal. Persze ezt az ellenfeled sem fogja tétlenül végignézni, ő is cselekedni fog. A legalapvetőbb hogy visszalő. Vagy menekül. Már ha gyorsabb a hajója. Vagy segítséget hív. Lehet hogy pár másodpercen belül feltűnik harminc haverja, és bizony ez a találkozó balul is elsülhet számodra. Közben vadul lüktet a vér az ereidben, és magával ragad a harci láz.

Az EVE-ben a PVP nagyon sokrétű, az előbbi példa csak egy aprócska részét képezi a teljes világnak. Válaszd a saját stílusodat: lehetsz magányos prédára vadászó harcos, lehetsz kereskedőket megvámoló kalóz, vagy lehetsz az igazság bajnoka, aki a kalózokat változtatja hamufelhővé. Lehetsz egy több száz hajóból álló flotta tagja, ami végigtarolja a galaxist, és több ezer más játékos sorsát befolyásolva. Egy flotta tagja, melynek a csatáját egy stadionnyi ember figyeli és éljenez ha győz, fújjol ha elbukik. Ha rátermett vagy, ne csak tagja légy a flottának, hanem válj a parancsnokává! Legyél te az az ember aki meghatározza a taktikát, akinek a szavára több száz ember mozog. Aki ha kimondja a szót: "TŰZ!!!", akkor csatahajók, csillagbázisok borulnak tűzbe.

Az EVE-ben egyetlen módja van, hogy biztosan kikerüld a PVP-t: Ha nem ülsz hajóba és nem dokkolsz ki a biztonságos menedéket nyújtó űrállomásról. De ez olyan mintha esténként a kikapcsolt tévét néznéd: megteheted, sok élvezet azonban nincs benne. Persze ez nem azt jelenti, hogy minden hajóba ülő pilótát a kidokkolás pillanatában ezer csatahajó lő majd apró darabokra.

Ó, nem... Ennyire azért nem durva a helyzet...
jmu


Az Eve galaxisának közepén helyezkedik el a "biztonságos" zóna, a sok-sok naprendszerből álló "High sec." Amig ezekben a naprendszerekben mozogsz, ARÁNYLAG biztonságban vagy. Ezekben a rendszerekben 24 órás rendőrségi felügyelet van: ha téged indokolatlanul megtámadnak a helyi biztonsági erők azonnal megjelennek és ledózerolják a rendbontót. Ha szerencséd van ez még azelőtt történik mielőtt téged lelőnének a rosszfiúk, ha nincs, akkor csak azt nézheted meg, hogy hogyan bosszulnak meg a rendfenntartók (amit egyébként játékban úgy hívnak hogy Concord). Ha jó fiú vagy, ha nem piszkálsz másokat, ha nem szállítasz drága holmit, ha nem ülsz drágán felszerelt hajóban, akkor ezekben a rendszerekben nem fog senki bántani.

A biztonságos zóna körül lévő naprendszerek, a "Low sec." rendszerek. Itt nincs Concord, ez a kalózok paradicsoma. Erre csak akkor járj, ha csapatban vagy, vagy gyors a hajód. Itt már könnyen előfordulhat hogy lőnek rád, mert elkövetted a legnagyobb provokációt ami az EVE-ben létezik: egyszerűen OTT VAGY. Az itt történt kihágások azonban még bekerülnek a neved mellé a személyi mappába: ha bántasz másokat, hivatalosan is rossz fiú leszel.

A "Low sec." rendszereken túl található a "0.0". Ez az igazi senki földje. Itt már csak és kizárólag a barátaidra, a csapattársaidra számíthatsz. Ezekben a rendszerekben megszűnik a jófiú és a rosszfiú fogalma: itt csak ellenfelek és barátok vannak. Itt, aki nincs veled az ellened van.

Akárhol is élj, a PvP mindenhol valamilyen szinten jelen van. Ez a játéknak az a része, amikor tényleg a többi játékossal játszol. Amikor nem csak egymás mellett éltek, hanem közvetlenül hatással vagytok a másikra. Amikor az ellenfeled nem a gép hanem a kiszámíthatatlan emberi agy. A PVP a játéknak az a része amelyikben Te vagy benne igazán. Itt számit legjobban hogy mennyi a tudásod, mennyi a tapasztalatod.

Előbb-utóbb a PvP lesz a játéknak az a része amiért az Eve Online-t játszani fogod.


A PvP definíciója

jmu A PvP kifejezés az angol Player versus Player (játékos a játékos ellen) rövidítése.

Amikor pvpre kerül a sor, nem a játék által irányitott "mesterséges intelligencia" fog harcolni ellened hanem egy másik hús-vér, gondolkodó játékos. Ellenfeled reakcióit nem előre kalkulálható algoritmusok vezérlik, hanem az emberi gondolkodás, ami egyben azt is jelenti, hogy a harci manővereit, hajófittjét nem tudhatod majd előre, mint ahogy azt sem mindíg, hogy jönnek-e segíteni neki mások is. Az Eve egyik sajátossága az, hogy mindenki egyetlen, nagy, közös univerzumban játszik, ezért nem tudhatod hogy milyen kaszkádreakciót indít el akár egyetlen harc is, aminek a vége sok száz vagy ezer embert érintő háborúba is torkolhat.

Éppen ezért a PvP többnyire teljesen más felkészültséget, hajófittelést és stratégiát követel meg a játékosoktól, mint az NPC vadászat. Mindemellett az Eve Onlineban a pvpnek igazi tétje is van: ha kilőnek és kipodolnak, akkor bukod a hajódat és a fejedben lévő összes implantot is, és ha nem upgradeled a klónod, akkor a későbbiek még a megszerzett skillpontjaid egy részét is kockáztatod. Ez a nem elhanyagolható nüansz teszi többek között igazán izgalmassá és érdekessé a harcot más játékos ellen.

A PvP alatt nem feltétlenül az egy-egy elleni küdelmet kell érteni, hanem szituációtól függöen lehet 10 az 1 ellen, vagy akár 500 az 500 ellen. Hála az EVE rendszerének és a harc sokszínűségének, nagyon sokféle és sokfajta PVP csatára van lehetőség. Ezzel együtt sem a létszám, sem a maximálisra kitanult skillek, sem a legjobb modulokkal felszerelt hajók nem jelentenek garanciát a biztos győzelemre ha nincs tapasztalatod a harcban. A legtöbb könnyű győzelem az ellenfél ijedtsége és tudatlansága, és nem a kevés skillpontja miatt történik. Ezért kell minden játékosoknak megértenie, hogy a más játékosok elleni harc az egyetlen igazi lehetőség a fejlődésre.

A PvP-ben rengeteget számít a tapasztalat, mentális felkészültség, gyorsaság, és a szervezettség, illetve ha több játékos harcáról beszélünk, akkor kulcsfontosságú egy jó irányító játékos (FC: fleet commander) megléte a flottában.


Miért "jó" a PvP?

Embere válogatja, van aki a személyes kihivásokat keresi és akár magányosan indul portyázni átszelve a galaxist, van aki egy nagyobb dolog részeként akar hóditani és utánna elégedetten hátradölni hogy " én is segitettem felépiteni a birodalmat", és igen létezik olyan is akinek nem élvezet a másokkal való harc, mégis hosszútávon rákényszerül, hogy megvédje magát, a területet ahol él, a barátait és társait, ha a helyzet úgy kívánja. Ez utóbbi tipus képviselöi sem fogjék tudni elkerülni a pvp harcokat a kalózokkal, akik a kereskedök áruira pályáznak, vagy az ellenséges hóditókkal akik el akarják venni a területet, ahol él. Ezért jobb megelőzni a csúfos bukásokat, és minél hamarabb megtanulni megvédeni magunkat, tapasztalatot szerezni a PvP minden területén.

Az EVE univerzumában, noha igen széles a lehetöségek tárháza, mindenhol jelen van a pvp kisebb-nagyobb mértékben.


Mitől "más" a PvP az Eve Onlineban?

Az Eve az összes MMORPG közül talán a legösszetettebb játék, ezért is található itt a legtöbb ember az érettebb korosztályból. Az összes többi, hasonlóan nagy tömegeket megmozgató online játékhoz képest talán a legnagyobb eltérést a PvP-ben mutatja, erre már az is utal, hogy nincsenek külön pvp, vagy pve szerverek, a két stílus (mint korábban említettük) egyetlen hatalmas univerzumban keveredik egymással. A bejárható terület nagyjából 80%-a kifejezetten a játékosok játékosokkal való megmérettetését célozza meg elsődlegesen. Ennek alapja a kisebb-nagyobb közösségek, csoportosulások játék által támogatott szerveződése... És itt elérkeztünk az Eve Online PvP részének egyik fundamentumához. mind az egyes emberek, mind a nagyobb közösségek is kialakíthatnak egymással úgynevezett standingeken alapuló viszonyt, ami az eve politikájának és a pvp tevékenységeknek az egyik legfontosabb alappillére.

A szerveződések legkisebb egységét cégnek nevezik (Corporation), illetve több cégnek lehetősége van szövetségre lépni egymással létrehozva az alliance-eket. Mind a cégek, mind az alliance-ek állhatnak pozitív, illetve negatív viszonyban egymással. Gyakorlatilag itt a valós életi politika „implementációjáról” beszélünk, hiszen ezeket a viszonyokat csak és kizárólag a játékosok alakítják ki, a programnak semmi beleszólása nincs ebbe a folyamatba. Ez óriási különbség más játékokhoz képest. Itt nem a játék által felkínált powerblokkokhoz kell besorolni, hanem maguk a játékosok hozzák létre és alakítják a játék univerzumának a politikáját. A playerek uralta területeken ezek a viszonyok határozzák meg, ki barát vagy ellenség, és ebből adódhat rengeteg pvp lehetőség, hiszen senki se szeretné, hogy a sajátjának tartott területek erőforrásai és a nem kevés munkával felépített javak esetlegesen olyan playerek hódítsák el, vegyék birtokba , akiket ellenségként tartunk számon.

A többi MMORPG-hez képest a másik legnagyobb különbség, a csapatmunka bonyolultságában/lehetőségeiben van. Természetesen itt is megtalálhatóak a klasszikus szerepek (healer, dmgdealer, crowd control), viszont nincs létszámkorlátozás, akárhányan részt vehetnek egy adott csatában így teremtve alkalmat az igazán látványos epikus harcoknak. Ezekhez a rengeteg, több hónapig tartó előkészület, tervezés, taktikák tanulmányozása, felszerelések gyártása elengedhetetlenek. Általánosságban véve inkább a kisebb méretű összecsapások / harcok a jellemzőek az Eve-re, erősen kihegyezve a taktikára. A játék bonyolultságát ez is jelzi, hogy a gép előtt ülő emberkének nem elég két gombot nyomogatnia, folyamatosan követnie kell a flotta taktikáját, figyelnie kell a parancsnokokra, helyezkednie kell, váratlan helyzetekben tudnia kell improvizálni. Mivel a nagyobb csatákhoz szükség van előkészületekre is, gyakoriak az ellenfél fontos stratégiai forrásainak a kiiktatására vagy esetenként birtokba vételére irányuló, előre megtervezett kisebb-nagyobb akciók is, ezek elképzelhetetlenek lennének megfelelő létszámú játékos nélkül.

Végezetül, de nem utolsósorban egy személyes konklúzió. Az Eve Onlineban a PvP a játékélmény szerves része és a karakterfejlődés természetes velejárója. Az idő múlásával a játékosok nagy része a biztonságos high sec régiókban már nem talál igazi kihívást, mert a fejlődés / gyarapodás dinamikája nagyon beszűkül, és hamar megtapasztalja, hogy ahol nincs kockázat, ott nincsenek lehetőségek, és nincs igazi tétje a játéknak. Low secben és 0.0-ban igazi tapasztalatokhoz / milliárdokhoz lehet viszonylag egyszerűen hozzájutni, ráadásul úgy hogy a napi rutint átveszik az izgalmak és a jól szervezett csapatmunka. Az egész játék MMORPG része itt jön ki igazán. Amíg high secben egyedül is el lehet boldogulni, a kevésbé biztonságos rendszerekben mindez már nagyfokú csapatmunkát igényel. A karakterfejlődés evolúciója és tevékenységi lehetőségek beszűkülése egy idő után mind oda vezetnek, hogy a játékosoknak a játékélmény kiteljesítéséhez tovább kell lépniük. És a PvP kellő ismerete ehhez kulcsfontosságú...


jmu






















Vissza a cikkekre

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia