EveTime                  


killboard

 
Jugis Modo Utopia cikkek - A Nagy PvP könyv - 1. PvP alapok
1.5. A directional scanner használata, bookmarkok, spotok, safepontok váltása, combat scan   
2010 Október 19.

    PvP

    Cse Cse





    A pvp talán legfontosabb része – a valós idejű kommunikáció mellett – a tájékozódás és a helyzetfelismerés. Ha nem tudod pontosan, hogy kik és miben vannak a rendszeredben, milyen csapdák várnak rád egy adott kapunál vagy akár égitestnél, biztos lehetsz benne, hogy előbb vagy utóbb valamelyik állomáson találod magad egy új klónban. Szerencsére ezek meghatározására az Eve több, jól kihasználható lehetőséget is kínál.

    Vissza a cikkekre    


Local

A local-on minden egyes pilóta portréja és neve megjelenik, aki az adott naprendszerben van és online, méghozzá mindezt real-time (valós időben) oldották meg. Tehát, ha valaki bejön a rendszerbe, ahol éppen Te is vagy, akkor az illető neve (és képe) megjelenik a local csatornán. Fontos tulajdonsága még, hogy nem csak a pilóták nevét és portréját mutatja, hanem az overview beállítások részből már ismert ikonok segítségével (Pl.: „pilot has neutral standing”) a hozzájuk fűződő viszonyodat is. Ha pvp területen élsz, vagy háborút indítottak a céged/szövetséged ellen, nagyon fontos, hogy folyamatosan figyeld a local csatornát, ugyanis így egyből értesülsz arról, hogy ha ellenség érkezett a rendszeredbe. Éppen ezért érdemes ezt a chat-et különválasztani a többitől és jó magasra széthúzni, így több portrét/nevet látsz egyszerre, vagy beállítani a "Show Compact Member List" nézetet a local csatorna fejlécén (jobb klikk).

Meg kell említsem, hogy a fentebb leírtak nem minden esetben fedik a valóságot, ugyanis W-Spaceben (féreglyukakkal összekötött, helyileg pontosan nem meghatározható rendszerekben) a localon egészen addig nem látszik senki, amíg az illető nem írt oda valamit. Ez visszafelé is igaz, tehát ha valaki írt valamit localra egy w-space rendszerben és közben elhagyta azt, akkor nem fog eltűnni localról.

A local-nál jóval több információhoz juthatsz a különböző scannerek használatával. Ezeket megnyitni, a HP csíkoktól balra elhelyezkedő, középső gombbal lehet (vagy ctrl+F11 billentyűkombináció). Miután megnyitottad, előugrik egy ablak, aminek a tetején tudsz a fülekkel váltani a különböző scannerek között. PVP szempontjából 2 fontos scannert különböztetünk meg, az egyik a system scanner, a másik a directional scanner. Először az utóbbi kerül bemutatásra.



jmu






















Directional Scanner

Ez a scanner független az éppen aktuális fittedtől/hajódtól, mindenen, amivel repülni lehet megtalálható, és ugyanolyan effektivitással használható is. Túl sok paraméterezésre itt nincs lehetőség, de nincs is szükség rá, mert arra tervezték, hogy gyorsan, pontos vagy körülbelüli (ez beállítástól függ) információt szerezhess az űrben lévő különböző objektumokról.


Beállítási lehetőségek:

„Use active overview settings” (aktív overview beállítások)
Ezt az opciót bepipálva szűrt eredményeket fogsz kapni, méghozzá úgy, hogy csak azok az objektumok fognak megjelenni a scannereden, amik az éppen aktív overview tabon látszanának, ha ott lennének melletted. Ha nincs bekapcsolva, a létező összes dolgot látni fogod az eredmények között. Fontos kiemelni, hogy a directional scanner az overview-val ellentétben nem csak griden belüli objektumokat jelenít meg. Tehát, ha a hajó, amit keresel nem látszik overview-n, egyáltalán nem biztos, hogy ezen a scanneren se fog.

„Range” (távolság - km)
A scannelési távolságot adhatod itt meg km-ben. Sajnos nincs lehetőség más mértékegység használatára, ezért nem árt, ha jó fejszámoló vagy . A maximális scannelési távolság 2147483647 km, azaz 14,355AU. 1AU, azaz egy csillagászati egység a Földnek a Naptól mért átlagos távolsága, ami 149597870 km (tehát kb. 150 millió km). Ezeknek a számoknak a kerekített értékeit (150m km és 14,5AU) érdemes jól megjegyezni, mert a későbbiekben fontosak lesznek. A maximális scannelési távolságra állítás egyszerű módja, hogy annyi kilencest írsz be a Range beviteli mezőbe, amennyi belefér, majd nyomsz egy scan-t.

„Angle” (láthatósági szög)
A felirat alatti csúszkával állítható a scannelési szög az 5, 15, 30, 60, 90, 180 és 360 fokok valamelyikére.


jmu A directional scanner használata

Helyzettől függően más és más módon használható, általában hajókat, POS modulokat és wreck-eket (roncsokat) szoktunk vele scannelni különböző celestial-oknál (pl Stargate). Scannelési eredménynek 3 tulajdonságot kapsz egy adott objektumról:

Name – az objektum neve (pl.: hajó neve, amit a használója adott meg)
Type – az objektum típusa (pl.: Avatar, Merlin, Ibis, Amarr Control Tower)
Dist. – távolság (csak abban az esetben jelenik meg, ha griden belül van vagy celestial object)

Alapértelmezetten, ha beugrasz egy olyan rendszerbe, ahol vannak ellenségek local-on, érdemes egy 360 fokos, maximum távolságra állított scant nyomni, hogy lásd, van-e valamilyen hajó a közelben. Amennyiben az eredmények között látszik valamilyen hajó, az azt jelenti, hogy valahol az űrben, a hajódtól 14,5AU-n belül van, de nem tudod pontosan, hogy hol, mivel 360 fokon scanneltél.

Ilyenkor jön a második scan, amit úgy érdemes csinálni, hogy megnézed, milyen celestial objekt-ek vannak scanner range-ben, majd kiválasztasz egyet (mondjuk stargate-et), és úgy fordítod a kamerádat, hogy az űrben lévő stargate ikonját a saját hajódon keresztül lásd. Ezt követően lehúzod 5 fokra a scanneren a szöget és már jön is az eredmény. Ha még mindig látod a hajót, az azt jelenti, hogy az, a hajódat a kapuval összekötve létrejövő egyenesen található valahol (igen nagy valószínűséggel pont a kapunál). Amennyiben nem kaptál eredményt (csak maga a kapu látszik, a hajó, amit keresel nem), választasz egy másik kaput, ráállítod a kamerát és ismét scannelsz 5 fokon. A kamera ráállítása a célra kis fokkal történő scannelés esetén azért szükséges, mert ez határozza meg a scanelés irányát, a hajód haladási irányához az egésznek semmi köze nincs. Ezzel a módszerrel bármit meg lehet találni, ami valamilyen kapunál, beltnél, bolygónál, állomásnál, holdnál, stb. van, méghozzá nagyon gyorsan.

Ha bolygó körüli objektumokat scannelsz (aszteroida öv, hold) viszonylag messziről, hiába húzod le a fokot 5-re, nem lesz elegendő, mivel ezek általában csak párszázezer km-re vannak egymástól, ezért valószínűleg az egymáshoz viszonyított eltérésük a nézőpontodból, fokban kifejezve kisebb lesz mint 5. Ilyenkor érdemes a közelükbe menni (pl.: bewarpolsz az egyik aszteroida övbe, és onnan kezdesz el kis szögben scannelni).

Nem árt észben tartani, hogy a directional scanner független a hajótípustól, tehát ha Te látsz rajta valakit, ő is láthat Téged! Ez alól az egyetlen kivétel, ha valamelyikőtök hajóján van valamilyen cloaking device (álcázó berendezés) és aktív is az. Álcázott hajókat semelyik scannerrel se lehet megtalálni, mivel nem bocsájtanak ki jelet.

Főleg 0.0-ban, de már low-secben is nélkülözhetetlen ez az eszköz a közlekedéshez. Ha egyedül mászkál az ember, saját magának kell végigscannelnie minden egyes kaput, mielőtt arra ráugrana. Flottában ezt külön felderítő végzi. Ha valaki csak úgy vaktában warpolgat a kapukra, az előbb vagy utóbb egyszerűen meghal, mert lehet, hogy épp a kapunál, amire érkezik többszörös, ellenséges túlerő várja.


System scanner - combat scan

PVP szempontból a másik fontos scanner a „Felfedezések” fejezetből már talán valamennyire ismert System scanner. Az előzővel ellentétben ezzel (ha van rá elég idő) pontosan meghatározható, hogy egy adott hajó/épület/drone hol van a rendszerben, sőt oda is lehet warpolni, ha megvan 100%-ra az eredmény.

Két féle képpen is használható, ezek közül az egyik –akár csak a directional scanner- hajó- fitt- és skillfüggetlen, a másiknál viszont jelentősen függ a kapott eredmény ezektől a dolgoktól.

Az első és talán kevésbé fontosabb módszer, hogy nem raksz probe launchert a hajódra, ilyenkor az csak anomáliák kiscannelésére lesz alkalmas, ezek azok a jelek, amiket mindig 100%-ra kapsz meg az első scannelést követően. Fontos tudni, hogy az alacsonyabb security statussal rendelkező rendszerekben, sok esetben pont az ilyen anomáliákból szerzik a playerek a pénzük nagy részét. Ha ellenséges területen portyáztok, gyakran előfordul, hogy az ott farmoló játékosok azt hiszik, biztonságban vannak az anomáliában, de ez nem így van. Elég egy jó helyen eleresztett scannelés (probe nélkül, onboard scannerrel) és máris oda tudsz ugrani, megfogni a farmoló ellent.

Ennek a módszernek a legnagyobb előnye, hogy nincs szükség probe használatára, így a gyanútlan áldozat se fogja észrevenni, hogy valaki épp rá vadászik, joggal hiheti azt, hogy csak átutazóban vagy. Hátránya viszont, hogy kicsi a range (a hajódtól 360 fokban 14,5AU) és viszonylag sokáig tart maga a scannelés (30sec).

A másik módszer –amit egyébként egyszerűen csak próbozásnak hívnak- sokkal komplikáltabb, mert többször kell scannelned, az eredményeket fokozatosan kell pontosítanod, ráadásul nem mindig tudod, hogy pontosan mit is scannelsz... Az egész lényege, hogy minden egyes hajónak (kivétel cloakolt hajó), drone-nak, épületnek, de még maugknak a scanner probe-oknak is van kibocsájtott jelük, amit Probe-okkal fogni lehet. Három féle probe alkalmas erre, ezek a következőek: Sisters Combat Scanner Probe, Combat Scanner Probe, Deep Space Scanner Probe. Mivel az utóbbinak elég magas a skilligénye és annyira effektíven nem is használható, inkább a combat scanner probe-ok az elterjedtebbek. Mind a három fajta probe nagyméretű (1 köbméter), ezért a hajódon kell lennie expanded probe launchernek, hogy legyen mibe betölteni őket. Hajókat tekintve harci-scannelni általában force reacon shipek szoktak, mivel ezek képesek cloakolva warpolni és a HP-juk megfelelő még egy battleship megtartásához is, amíg odaér a segítség.
jmu



jmu A scannelés menete nagyjából a következő. Először is be kell állíts egy szűrőt, attól függően, hogy mit akarsz scannelni (általában hajót). Ezt a system scanner interface-en, a „scan result filter” felirat melletti kis fehér háromszögre kattintva teheted meg, javasolt csak a hajókat bepipálni és elmenteni mondjuk „ships” néven. Próbozásnál a legnagyobb problémát az okozza, hogy a kilőtt probe-ok látszanak directional scanneren (amennyiben a „Use active overview settings” nincs bepipálva), ezért nagyon gyorsan kell 100%-ra kiscannelni az áldozatot.

Ha már megvan a célpont (látod localon a rendszeredben), célszerű előbb cloakban különböző bolygókhoz/beltekbe warpolni, hogy hol látszik directional scanneren. Ha látszik, érdemes kb-ra meghatározni, hogy milyen messze van attól a ponttól, ahol vagy (csökkented a directional scanner range-t, mondjuk 300 000 000 km-enként). Ezen kívül lehet még szórakozni a körülbelüli irány meghatározással is (csökkented DS-en a fokot és különböző irányokba scannelsz), de nem biztos, hogy megéri, hiszen minden egyes localon eltöltött perccel nő az esélye, hogy az áldozat biztonságos helyre menekül. Ha sikerült eléggé leszűkíteni a range-t és még mindig látod a hajóját DS-en, kicloakolsz, kilövöd a probeokat, visszacloakolsz és az adott range-en kezded el scannelni. Például, ha directional scanneren 4AU-n látszott az illető, 8AU-ra fogod állítani a scanner probeokat, megspórolva így 4-5 felesleges scannelést. Maga a probe-ozás ugyanúgy működik, mint amikor cosmic signature-t scannelsz, azzal a kivétellel, hogy itt a célpont hajójának signature radiusa (mérete) határozza meg elsősorban a jel erősségét. Tehát egy battleshipet SOKKAL egyszerűbb kiscannelni, mint pl. egy interceptort. Amint megvan a jel 100%-ra, rá tudsz warpolni az áldozatra, megfogni és szólni a szomszédos rendszerben várakozó társaidnak, hogy jöhetnek lőni.

Egy másik lehetséges szituáció ahol jól jöhetnek a probe-ok, amikor mondjuk épp campeltek egy kaput a társaiddal, vagy csak szimplán várakoztok valami miatt, és van ellenség (vagy várható, hogy lesz) localon. Ilyenkor kilövöd a probeokat, minimumra állítod a range-üket (combat scanner probe-nál ez 0,5AU), széthúzod őket különböző irányokba úgy, hogy a kapu, amin álltok pont a scannelési tartományuk metszetében legyen még, majd scannelsz egyet. Ilyenkor megkapod a friendly hajók jeleit, amikre a későbbiekben nem lesz szükséged. Kijelölöd az összes eredményt shift-tel, jobbklikkelsz valamelyiken és „ignore result”. Ezzel biztosítottad, hogy ha ellenség érkezik a kapuhoz, de nem nullára, hanem mondjuk egy korábban létrehozott bookmarkra, a kaputól 200km-re, csak rá kell nyomj a scan-re és egyből 100%-ra kapod az eredményt. Az ellenséges pilóta, ha elég ostoba hozzá, nem fog mozogni, oda tudsz warpolni és elkapni.



Fontos még pár dolgot megjegyezni a témával kapcsolatban. Ezek a következőek:
Ha egy hajó elhagyta a rendszert majd később megint visszajött, vagy egyszerűen csak ledokkolt, utána meg ki, változik a fogott jel ID-je. Magyarán, ha Te láttál egy hajót ABC-123 jelID-vel, az lehet, hogy legközelebb már HGF-765 lesz, vagy valami teljesen más.

Ugyanez igaz a drone-okra is. Ha visszahívják, majd újból kiküldik őket, ugyanúgy változik az ID-jük.

Lehet csinálni specializált szűrőket is, például azt szeretnéd, hogy csak battlecruiser látszódjon az eredmények között, de egészen addig, amíg nincs meg a megfelelő jel erősség ahhoz, hogy tudd mibe van az illető, ugyanúgy látszódni fog az összes többi hajó is. Ez azért rossz, mert –az említett példánál maradva-, ha épp egy frigate-ot scannelsz, amint a program meg tudja határozni, hogy az bizony nem battlecruiser, eltűnik az eredmények közül. Ilyenkor viszont nem tudhatod, hogy a filter tűntette el azt, vagy csak elwarpolt valahova máshova az illető.

Joggal merülhet fel Benned a kérdés, hogy miért nem használják első sorban azokat a hajókat combat scanre, amelyek bonust kapnak a probe scan strength-re (pl.: Buzzard). Természetesen van, amikor használják ezeket is, általában akkor, ha már eleve többen vagyok az adott rendszerben és egy betolakodót szeretnétek megtalálni. Ilyenkor az az általános módszer, hogy a covops pilóta kiscanneli a célpontot, és fleet/wing/squad warppal odaküld valami izmosabb hajót. Ellenséges területen ez nehezebben megjátszható, mert ha ketten vagytok localon ugyanabból az allianceból/corpból, már gyanús. Ha meg egyedül próbálja megfogni az ellenséget a Buzzard pilóta, igen nagy valószínűséggel (a silány tank miatt) hamarabb elpukkan a drone-októl, mint ahogy a segítség képes lenne odaérni.

Talán említésre méltó még, hogy nem csak low-sec-ben vagy 0.0-ban szoktak probeozni, simán előfordulhat, hogy high-sec rendszerben, főleg, ahol lvl4-es agentek vannak kiscannelnek, és bejönnek a missionödbebe lopni. Ezt általában azért csinálják, hogy aggresszálj, majd gyorsan hívják a haverokat, hogy könnyedén kiszedjenek a PVE hajódból. Előfordulhat az is, ha túl drága felszerelést aggattál a hajódra és valakik már szemet vetettek rá, hogy egy keményebb missionben, amikor éppen alacsony HP-n vagy, bejönnek páran tech1-es battleshippel és „lesuicidegankelnek”. Egyszóval függetlenül attól, hogy az ember high-secben vagy bárhol máshol van, jobb megszokni a scannerek használatát minél hamarabb.



jmu






















Bookmarkok, spotok, safepontok

Mint ahogy azt már valószínűleg Te is észrevetted, az EvE-ben egy adott rendszeren belül, csak olyan celestial objectekre, wreckre, containerre, stb. lehet warpolni, ami legalább 150km-re van Tőled, ráadásul az utóbbi 2 esetében még azonos gridben is kell, hogy legyél ezekkel. Egy olyan pontra, ahol semmi nincs, nem lehet warpolni. Ennek a problémának az orvosolására vannak a játékban a bookmarkok, vagy más néven spotok.

A bookmarkok koordinátaadatok, amiket a rendszer server oldalon tárol, bárhol létrehozhatod őket, amennyiben:

a, Overviewn látszik maga az objektum, amit bookmarkolni akarsz
b, A hajód aktuálisan pont azon a helyen van, amit bookmarkolni akarsz
c, Kiscanneltél valamit 100%-ra.

A spotok egyetlen fontos tulajdonsága, hogy később rájuk tudsz warpolni (ha legalább 150km-re vagy azoktól), illetve approacholni (ha a távolság a hajód és a spot között kisebb, mint 150km). Meglétük jelentős stratégiai előnyhöz juttatja tulajdonosukat.

Bookmarkot létrehozni 3 féle képpen lehet:

a, Overviewn jobb egérgomb az adott objektumon, amit bookmarkolni akarsz, majd "Save Location". Ez működik bracketen (magán, az űrben látható objektumon) is.
b, Megnyitod a Neocomon található people & places ablakot, kiválasztod a places fület, és alul az "Add Location" gombra kattintasz. Ilyenkor felugrik egy ablak, amiben a bookmark alapértelmezetten generált neve szerepel (spot in xy-z12 solar system), amikor ezt leokézod, akkor mentődnek el a hajód aktuális koordinátái egy bookmark formájában. Fontos, hogy nem az add location gomb megnyomásának pillanatában mért helyzeted tárolódik, hanem a felugró ablak leokézásakor meghatározott pozíció. Még fontosabb, hogy ezt lehet warpolás közben is csinálni.
c, System scannerrel kiscannelt 100%-os jelet is lehet bookmarkolni (jobbgomb, save location)

A spotok kategorizálhatóak annak megfelelően, hogy hova csinálták ezeket, így megkülönböztethetünk: watch vagy más néven overview spotot, offgrid spotot, scan spotot, sniper spotot, undock spotot, midsafe-et és safespotot.


jmu Watch / Overview spot
Watch / Overview spotot szokás csinálni stationre / outpostra vagy stargate-re. Ezek olyan pontok, amik az adott objektumtól legalább ~180km-re vannak, de még griden belül. Ezeket első sorban arra használják, hogy biztonságos távolságból overview-n is szemmel tartható az adott objektum, illetve az annál lévő ellenséges jelenlét/csapatmozgás. Másik előnye még, hogy erre warpolva az esetek 99%-ában elkerülhető az interdictorok csapdája, a warpolásgátló mező (lásd később). Létrehozása egyszerű: beülsz egy gyors hajóba (pl interceptor), kidobsz egy konténert az objektumnál 1db lőszerrel és elindulsz maximális sebességgel a semmi felé, random irányba. Amint elérted a kívánt távolságot, meggyőződsz róla, hogy a konténered még mindig látszik overwien (tehát azonos gridben vagy vele), people and places, places, "save location", elnevezed (pl.: watch YZ-LQL 223km), ok.

Offgrid spot
Az offgrid spot, majdnem ugyanaz, mint az előző, azzal a különbséggel, hogy akkor csinálod a bookmarkot, ha a konténer már nem látszik overviewn. Ez változó távolság lehet: általában 350km felett valamivel, de szélsőséges esetben akár az 1000km-t is elérheti távolságban az objektumtól. Jelentősége, hogy mivel nagyon közel vagy az adott stargatehez / stationhöz, nagyon gyorsan oda is érsz. Az ellenség viszont nem fogja azonnal tudni, hogy hol vagy, mivel nem látszol overviewn, csak directional scanneren, az meg nem írja a range-t, csak griden belül, tehát azt hiheti elsőre, hogy valahol jóval messzebb (tőle 14,5AU-n belül) vagy. Léteznek extrém esetek, amikor ezek az offgrid spotok nagyon közel, akár csak 180-200km-re is létrehozhatóak az objektumnál (ez gridhatártól függ), ilyenkor, ha harcra kerül a sor, jobb észben tartani, hogy közel a határ, mert amint átmész a szomszédos gridbe, eltűnsz az ellenségek overviewjáról és leesik a lock, nem tudnak se lőni, se fogni, szabadon elwarpolhatsz.

Scan spot
Vannak rendszerek, amik nagyon, nagyon nagyok, több 100AU-sak is lehetnek és a stargate közelében nincs semmi 14,5AU-n belül. Ez felveti a problémát, hogy hogyan scanneld le, mielőtt ráugrasz, ha nincs rangeben más objektum, amire ráwarpolhatnál. Itt jön képbe a scan spot. Ezek általában előre létrehozott bookmarkok, amiket a pilóták nyugott körülmények között kreálnak, pontosan azért, hogy az adott kapuhoz scanner range-be kerüljenek. Létrehozásukra helyzettől függően 2 módszer létezik:

a, Nem fenyeget veszély (mondjuk üres a local), ráugrasz a kapura, és miközben warpolsz nézed a kapu és a hajód közti távolságot (a WARP DRIVE ACTIVE felirat alatt). Amint ez a távolság kisebb mint 14,5AU, csinálod a scan spotot. Itt jegyezném meg, hogy a warpolás közbeni bookmarkolásnál nincs idő a spot elnevezésére, ezt utólag szoktuk megtenni (jobbgomb a létrehozott bookmarkon és Edit location).
b, A második helyzet, hogy sok ellenség van a rendszerben és mivel máshol nem látod őket scanneren, valószínűleg pont a kapunál várnak. Ilyenkor slide-olnod kell. A slideolás lényege, hogy a hajód a warphoz capacitort fogyaszt a távolság függvényében, ezért megteheted, hogy lemeríted a capacitort, ráwarpolsz magára a kapura, de mivel nem lesz elég energia, valahol félúton lefullad a gép. Ha szerencséd van elsőre sikerül legfeljebb 14,5AU-ra kerülni a kaputól, így már scanrangeben lesz, ha nincs szerencséd újra le kell meríteni a capacitort. A cap lemerítésének általánosan használt módjai, az MWD járatás és a warp. Tehát: bekapcsolod az MWD-det és elkezdesz alignolni valamilyen celestial felé, ami nem a kapu, ahova ugrani akarsz. Kijelölöd a célkaput, rányomsz a warpra, de még mielőtt elwarpolna a hajód le is állítod azt (ctrl+space billentyűkombináció). Az align-warp-ctrl+space ciklust addig ismételgeted, amíg a kliens középre ki nem írja, hogy nem lesz elég energia végigugrani a távolságot. Ilyenkor hagyod, hogy a hajó elwarpoljon és reménykedsz, hogy nem kell újra eljátszani a dolgot, mert elsőre megfelelő helyre érkeztél, ahol már mentheted is el a bookmarkot.

Sniper spot
A sniper spotot általában battleship/sniper battlecruiser vagy sniper heavy assault ship fleetek használják előszeretettel, esetleg néhány szóló pilóta is, de nem ez a jellemző. Ezek a hajók elég messzire képesek ellőni, fittől függően ez akár 200km is lehet. Hátrányuk viszont, hogy eléggé sebezhetőek, ha az ellen közel ér hozzájuk, tehát kell nekik egy pont, ahonnan az ellenség elég messze van. A sniper spotokat covops vagy recon pilóták szokták létrehozni, percekkel a harc megkezdése előtt, az adott celestial objectnél vagy esetlegesen POS-nál. A távolságot a fleet DPS hajóinak optimal range-e határozza meg, magyarul, ha a BS-ek 180km-re adnak le 100% damage-et, akkor a covops pilóta 180km-re csinálja majd nekik a spotot. A fleet parancsra ráwarpol a pilótára és így biztos távolságból lőhetik halomra az érkező ellenséget.


Exit spot
A következő spot, az egyik legfontosabb: az undock vagy más néven exit spot. Ezeket elég nehéz létrehozni, viszont nagyon hasznosak. Triviális megállapítás, hogy amikor elindítod a warpot, a hajód először irányba áll (alignol) a cél felé, felgyorsul warpsebességre és csak ez után warpol el. Ez sajnos időbe telik és az alignolás az, ami ennek az időnek a 90%-át felemészti. Amikor kidokolsz egy stationről, sose tudhatod, hogy nem campelik-e azt, ezért célszerű nyugott körülmények között az állomásoknál exit spotot készíteni. Ezek olyan bookmarkok, amik a kidokkolást követően megkapott haladási irányodtól minimálisan térnek el fokban, ezért a warpoláshoz szükséges alignolási idő, majdnem hogy nullára redukálható. Így, mivel a sebességed kidokkolásnál mindig maximum, a hajód képes lehet instant elwarpolni még mielőtt belokkolnának és rád raknák a pontot. Létrehozásukhoz idő kell, célszerű gyors hajóval nekikezdeni. A folyamat a következő: kidokkolsz, de nem nyúlsz semmihez, hagyod, hogy a hajó menjen magától. Vársz legalább 40-50 másodpercet, majd bekapcsolod az MWD-t. Amint a hajó legalább 160km-re van az adott stationtől, készítesz egy bookmarkot. Használata: átváltasz valami lassabb hajóra (mondjuk battleshipre), kidokkolsz, megvárod, amíg a hajó beáll az alapértelmezett haladási irányába (erre a 30 másodperc bőven elegendő), majd kiwarpolsz a létrehozott exit spotra. Ha nem sikerült elég gyorsan elwarpolni, sajnos új exit spotot kell csinálni. Itt meg kell említsem, hogy az exit spotok, nem mindig biztosítanak biztonságos kidokkolási lehetőséget, mivel amint elindítottad a warpot, targetelhető és támadható vagy, és vannak hajók (pl ceptorok), amik képesek a megfelelő supporttal és skillekkel, instant lockolni. Ennél még rosszabb, ha lebubizzák a stationt. Ilyenkor nem tehetsz mást, minthogy vársz, amíg a camperek elmennek.

Safespot
Most már remélhetőleg van spotod majdnem minden kapuhoz, stationhöz, stb. ahonnan biztonságból szemlélheted azokat, de mi a helyzet akkor, ha „beragadsz” egy rendszerbe, mert minden kaput campel az óriási túlerőben jelenlévő ellenség és még próbálnak kiprobeozni is mellé, hogy aztán rádwarpoljanak és seperc alatt rommá lőjenek? Most érkeztünk el az összes közül messze a legfontosabb spothoz: a safespothoz. Az eddigi bookmarkok kivétel nélkül, mind valamilyen celestial object közelében voltak, a safespot pedig pont ezeknek az ellentettje. Ahogy a neve is sugallja, ez egy „biztonságos” pont az űrben, és akkor megfelelő, ha abszolút a semmi közepén van (értsd: nincs semmi 14,5AU-n belül). Erre azért van szükség, mert mint azt már korábban említettem a system scannelős résznél, amikor ki akarnak probeozni, először directional scannerrel próbálnak kb-re bemérni. A jó safe, jelentősen megnehezíti a scanner pilóta dolgát, hiszen abszolút nem lát DS-en semelyik celestial objecttől. Létrehozásuk több warpolást igényel, és vizuálisan is látnod kell, hogy pontosan hova csinálod a bookmarkokat, ezért érdemes megnyitni a solar system map-et, mielőtt belefogsz.

Első lépésben szükséged lesz több mindwarp (vagy midsafe) spotra. Ezek egymástól messze lévő celestial objectek között hozhatóak létre (pl.: planet II és planet XII között, rendszertől függ). A lényeg, hogy legalább 2, de inkább 3-4 olyan egyenest tudj megrajzolni fejben, ami egymástól relative messze lévő celestial objecteket köt össze, majd ezeken végigwarpolsz és közben jó sok bookmarkot csinálsz (save location + enter spam). Ezek után visszamész az egyik, kb. félúton lévő midwarp spotodra és onnan warpolsz át egy másik midwarp sopotra, közben gyártva az újabb bookmarkokat. Jó eséllyel ezek az újonnan létrehozott, 2 midwarp spot közötti bookmarkok már safespotok lesznek.

Egy másik módszer az úgynevezett Warp Slamming (vagy más néven Slide). Fentebb, a scan spot résznél már említettük: ennek a módszernek az az előnye hogy nem kell bookmarkokat készíteni, nem leszel 2x ugyanazon a helyen és soha nem érkezel overview-n lévő objecthez. A slideolás azért is jó, mert ha nagyon sok ellenség van a rendszerben, nem túl mozgékony a hajód (mondjuk BS-sel vagy, és nehezen gyorsulsz warpra) vagy kevés az égitest / object az űrben, akkor nem fogsz tudni folyamatosan új bookmarkokat készíteni.

Rolling Safe
Nagyobb, (főleg lassú battleship) fleeteknél létezik az úgynevezett "rolling safe" biztonsági módszer. Ez nem annyira a scannelés ellen véd, hanem inkább arra hivatott, hogy folyamatosan mozgásban tartsa és egyenes vonalban szétszórja a hajókat. A módszerrel elkerülhető, hogy az egy csoportban lévő lomha hadihajóinkra ráugorjon az ellenség, és lebubizza, pontozza, majd egy halomban kilője őket. Mivel a BS-ek nagyon lassan fordulnak és warpolna el, érdemes a safe-eken is folyton alignolni velük, hogy az ellenség megjelenésekor azonnal el tudjanak ugrani. Erre hivatott a rolling safe. A módszer lényege, hogy a fleet előtt MWD-zve halad egy nagyon gyors ceptor vagy fregatt, amit a teljes fleet követ (alignol). Mikor a rolling safe hajó 150 km távolságnál kijebb ér, akkor a lomha hajók ráwarpolnak, majd érkezés után ismét alignolni kezdik a vezérhajót. A módszer a gridet is megnyújtja, ezért vizuálisan is látszani fog az eredmény. A rolling safe folyamatában azt eredményezi, hogy 3-400 kilométeren szétnyújtva lesznek a hajóink, és folyamatosan mozogni fognak, viszont a fleet nem bomlik meg, együtt marad a csapat, és nem warpolgatnak össze-vissza az emberek ha ki kell ugraniuk.

jmu






















További tudnivalók a safespotokról

Mivel safe-re általában az ember akkor ugrik, amikor már konkrétan veszélyben van, fokozottan figyelni kell a következő dolgokra:

- lehetőleg midwarp spotok gyártásánál ne bolygóra, hanem beltbe / holdra ugorj 100km-re! Az utóbbira csak akkor, ha biztos vagy benne, hogy az adott holdnál nincs ellenséges POS. Stargate-re, station-re SOHA nem ugrunk spotot gyártani ilyen helyzetben!
- 1 safespot nem elég. Legalább 5-6 legyen és lehetőség szerint ezek jó messze legyenek egymástól!
- Soha ne állj meg egyhelyben. A safespoton is mozogj folyamatosan, alignolj valamit, hogyha rádugranak azonnal el tudj warpolni!
- A különböző safek között mindig 100km-re warpolj, így ha korábban kiscannelték a spotodat és már várnak Rád, de nincs bubijuk, még jó eséllyel el tudsz menekülni.
- Folyamatosan használd a directional scannert! Ha scanner probeokat látsz, ne maradj ugyanazon a helyen 45 másodpercnél tovább! Ez alól kivétel, ha cloakos hajóban ülsz. Ilyenkor bekapcsolod a cloakingot és mehetsz AFK-zni, amíg az enemy megunja a keresgélést.


Egyéb bookmarkok

Ping point / Ugrópont
Nagyobb fleet csatáknál szokott előfordulni, hogy az egyik csapat üldözi a másikat (lassabb hajóval próbál optimal range-be kerülni). Ilyenkor jöhet jól -amennyiben gyors hajóban ülsz-, hogy valahol, legalább 150-200km-re az ellenségtől és a csapattársaktól csinálsz egy bookmarkot. Ezt nevezik ping pointnak, bounce pointnak vagy más néven ugrópontnak (a hajókat pedig ping vagy bounce hajóknak). Ez azért jó, mert ha kilőnek párat a tieid az ellenségek közül, a wreckjükre azonnal rá tudsz warpolni, a fleettársak pedig a hajódra. Így gyorsabban optimal range-be kerülnek és nagyobb eséllyel, többet kapnak el az ellenséges hajók közül. Másik fontos előnye ennek a taktikai spotnak, hogy ha épp nem pontoz senki, de nem állsz túl jól HP-val, egyszerűen csak kiwarpolsz a pingre, leesik az ellenséges lock, visszawarpolsz és már képesek lesznek feltölteni a logistic hajók.


Végezetül

Már most előrevetítettem, hogy mennyire fontosak ezek a stratégiai jelentőségű spotok, a későbbiekben látni lehet majd, hogy nélkülözhetetlenek PVP területeken. Bárhol is élsz, az első dolgod az legyen, hogy mindenre csinálsz bookmarkot. Ez akár több 100 spot is lehet, létrehozásuk sok időt igényel, de majd ha szorulni fog a hurok, mert mondjuk egy 200 fős ellenséges fleet jön támadni, JELENTŐS előnyöd lesz velük szemben, mert mindig mindent látni fogsz biztonságos távolságból.


Vissza a cikkekre

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia