1.7. A fleet felépítése és hierarchiája
|
2010 Október 21.
|
Chry Hated cikke alapján
Miért csináljunk fleet-et? Elsősorban azért, mert ezzel megkönnyíthetjük a csapatunk koordinálását. A fleet kiváló arra, hogy a csapattagjaink segíthessenek egymásnak és szervezettebben harcoljanak. Egy fleetben kioszthatunk gangbónuszokat, célirányosan vagy együtt mozgathatunk embereket / csoportokat, láthatjuk gangtársaink pillanatnyi állapotát, közös célpontokat hívhatunk, jelezhetjük ha segítségre van szükségünk, informálhatunk másokat, stb.
Vissza a cikkekre
|
A Fleet
Nézzük át tételesen mire is használható a fleet, mire jó annak struktúrája és egyes funkciói.
- A legfontosabb, hogy a Fleet segítségével
standingtől, factiontől (FW) és cégektől függetlenül közös csapatot szervezhetünk. Ezeket a játékosokat a flottánkban egységesen irányíthatjuk, ami azért fontos, mert a különböző szövetségekben lévő (egymásnak akár neutral vagy hostile) pilóták is azonos státuszba kerülhetnek (mindenkinek egyformán látszanak majd) és együttműködhetnek közös célok érdekében. A PvP-ben szinte minden a standingek alapján dől el, ezért a fleet hatékony eszköz arra, hogy fölülírhassuk a meglévő kapcsolati viszonyokat.
-
Toborozhatunk embereket a csapatunkba. Fontos tudni, hogy a fleetünket elérhetővé tehetjük mások számára. Erre való a
Fleet Finder. Ez az opció nagyon szépen ki van dolgozva a játékban. Több lépcsőben határozhatjuk meg, hogy mi szerint advertáljuk (hirdetjük meg) a flottát. Lehet csatlakozási feltétel a standing, alliance vagy corptagság, megjelölhetjük vagy elrejthetjük a flotta tartózkodási helyét, illetve a biztonság érdekében kiválaszthatjuk, hogy szabadon csatlakozhasson bárki, meghívásos legyen, avagy jóváhagyás kelljen hozzá.
- A flottában a csapat kap egy közös kommunikációs csatornát. Ez a
fleet chat ablak, amiben szintén corptól, alliancetől és standingtől függetlenül beszélgethetnek az emberek. Ez talán nem tűnik különlegesnek, mégis hatalmas segítség olyan fleetekben ahol nincs "voice communication" és a különböző pilóták miatt sem a corp sem az alliance chat nem használható beszélgetésre. Azonban ez az ablak általában nem duma party-kra való. Különböző FC-nél különböző "policy" vonatkozik a fleet chatre, ezért előfordul, hogy nagyobb (joint) OP-oknál egy fleet commander által kijelölt moderátor szűri a csatornán zajló kommunikációt.
- Aktiválható a
Fleet Voice opció. Ez a lehetőség sokszor segít, ha nem egy allianceben lévő pilóták élőszóban akarnak kommunikálni egymással. Alapfeltétele, hogy a csapatban mindenki rendelkezzen a hozzá szükséges beállításokkal és eszközzel (mikrofon).
-
Beállíthatjuk a hierarchiát. Az egyes commanderek változtathatnak a saját squadjuk, wingjük vagy akár a fleet összetételén / szerkezetén. Kijelölhetnek bónuszadó "boostereket", kirúghatnak embereket vagy felvehetnek újabbakat. Ez nagyon hasznos tud lenni, amikor azonos feladattal ellátott csoportokat akarunk létrehozni, mozgatni, vagy pl. célpontot kijelölni számukra. Nagyobb létszámú OP-okon, vagy különböző funkcióval / feladattal ellátott csapategységeknél a koherens csapatműködés alapfeltétele a jól struktúrált fleet. A parancsnokok a "Fleet Composition" paranccsal lekérdezhetik a csapatuk összetételét és helyzetét, ami nagyban megkönnyíti a döntéseket adott harci helyzet felmérésénél.
-
Fleet bónuszok. A fleet egyik legnagyobb előnye, hogy a commanderek vagy "boosterek" alatti stuktúrában mindenki megkapja a kijelölt bónuszadó bónuszait. Ez nem csak egy adott squadra érvényes, hanem akár wing vagy fleet szinten is. Ezek a bónuszok megfordíthatják egy-egy csata kimenetelét is, mert segítségükkel nagy mértékben növelhetjük a csapat védelmét, az ew és egyéb moduljaink paraméterét (pont, web hatótávolság), a cél befogásának sebességét, a hajók gyorsulását, stb.
-
Fleet mozgatás. A fleet másik óriási előnye, hogy a csapat koordinálásával előnyre tehetünk szert a harcban / könnyedén egymás segítségére siethetünk a másik helyének ismerete nélkül. Egyrészt a különböző csapategységeket együtt mozgathatjuk (fleetwarp, wing és squadwarp), másrészt a csapattagjaink is egymásra ugorhatnak (amennyiben 150km-nél távolabb vannak egymástól). A regroup paranccsal a parancsnokok képesek magukhoz gyűjteni a csapat tagjait. A watchlist segítségével meghatározó emberek, tacklerek vehetőek fel egy speciális listára, ahol mindig láthatjuk azok "egészségi állapotát", illetve kijelölésükkel megkönnyíthetjük ha rájuk kell ugrania a csapatnak (nem kell keresgélni őket a flottatagok között).
- És végül, de nem utolsósorban a
Broadcast rendszer. Talán ez az egyik leghasznosabb "tool" a fleeten belül. A Broadcast segítségével vizuálisan jelezhetjük másoknak ha szükségünk van segítségre (shield, armor, capacitor kérése). Megjelölhetjük mik a célpontok, felhívhatjuk a figyelmet általunk nyitott cyno-ra, megmutathatjuk mi a haladási irány / mi a végcél, és jelezhetjük az aktuális állapotunkat is. A broadcastok segíthetik az overview-n való eligazodást is, mert ha beállítjuk hogy felülre kerüljenek az aktuális targetek, akkor több tucatnyi (vagy sokszáz) ellenfélnél nem megy el idő a keresgélésükkel. (lásd az overview beállítása cikk)
A Fleet Finder
Mint írtuk, a fleet eszköze az Eve Onlineban a Fleet Finder. Az előző leírás mellett a fleet finder részletes ismertetését megtalálod az ISK egyéb oldalain is, itt most csak arról beszélnénk, hogy mire kell figyelni a harcban.
1. A legfontosabb, hogy a wingnek és squadnak (amiben tartózkodsz) mindig legyen commandere vagy "boostere", mert csak akkor kapod meg a bónuszokat. Erre a legalkalmasabb az olyan játékos, akinek a leadership és bónusz skilljei magasak, illetve olyan hajókban ülnek, amik ezeket a bónuszokat erősítik.
2. A fleetet érdemes hierarchia módban nézni, ahol látszanak az egyes csoportok, squadok és wingek. Általában a "free move" opciót érdemes bekapcsolni, hogy az üres helyeket (pozíciókat) betölthessék az emberek és ne szétszóródva legyenek a fleeten belül.
3. A broadcast ablak jobb alsó sarkában úgy legyen beállítva az ikon (négy irány), hogy mindenki számára látható legyen ha segítséget kérsz, illetve ha információt közölsz másokkal. Mindig figyelj arra, hogy mit broadcastoltak a commanderek, mert segít koncentrálni a tűzerőt és informálhat flottamozgással kapcsolatban!
A Flotta felépítése
A piramis kövei
Az FC (flottaparancsnok) harc közben folyamatosan osztogatja az utasításokat, de amikor majd a csata hevébe kerülsz, senki sem fogja pontosan megmondani, hogy mit csinálj. Minden a tapasztalatodon és a tudásodon fog múlni, illetve azon, hogy ezek mennyire felelnek meg a flotta által követett taktikának. Hogy biztos lehess abban, hogy hasznos része leszel a flottának, jónéhány dolgot meg kell értened. Ismerned kell a pozíciódat a flotta hierarchiáján belül, és azzal is tisztában kell lenned, hogy ez hogyan viszonyul ahhoz, hogy mikor mit kell mondanod és tenned. Tudnod kell, hogy milyen hajót vigyél az ütközetbe, és azt, hogy hogyan szereld fel azokat. Végül, amikor a harc elkezdődik, tudnod kell, hogy hogyan kell a hajókat a leghatékonyabban használni, mert ezeket senki sem találja ki helyetted.
Íme egy általános felsorolás azokról a pozíciókról, feladatkörökről amikkel találkozhatsz egy fleetben:
FC
Amikor csatlakozol egy flottához, lesz egy flottaparancsnok (Fleet Commander), aki a csapat egészének irányítását végzi. Az FC adja ki a parancsokat és manőverezi a flottát. Mivel a flottát egyetlen entitásként irányítja, az FC általában nem fogja a pilótáknak egyesével megmondani, hogy mit tegyenek, ehelyett meghatározott csoportoknak ad végrehajtandó feladatokat. A flottán belül van néhány általánosan elterjedt szerep vagy pozíció, amely az FC munkájának megkönnyítésére jött létre.
Commanderek
Annak, hogy valaki commander a flottában, lényeges szerepe van a gangbónuszok átadásának szempontjából. A commanderek adják / folyatják át a bonuszokat, illetve jelölhetik ki a boostereket. Ezek a bónuszok az egyik legfontosabb előnyei a fleetnek. Jelentősen módosíthatják a csapatban lévő emberek sebességét, pajzsát ill. armorját stb. A bónuszok átfolyatásán kívül a commandereknek lehetőségük van a saját, griden belül lévő egységeiket együttesen elwarpoltatni, illetve regroup-oltathatják az embereket (ilyenkor minden tag az egységben full speed-del a commander felé kezd el mozogni). Broadcastol-hatnak irányt vagy ellenséget, stb.
Scout
A felderítőhajókban ülő Scout pilóták továbbítják a taktikai információkat az FC-nek, ezáltal lehetővé teszik a szituációnak leginkább megfelelő döntések meghozatalát. A scoutok az FC szemei és fülei. Legtöbbször a fő flotta körülötti rendszerekben találhatóak, figyelmeztetnek az érkező ellenséges hajókra, és célpontokat keresnek.
Target Callers
A célpont-hívók, vagy más néven Target Callers azonosítják a célpontokat a flotta részére, amikor több ellenséges hajó lép színre. A célpont-hívók célszerűen a legtapasztaltabb flotta pilóták, akik tudják, hogy az FC valószínűleg hogyan fog reagálni egy-egy szituációban, és ennek megfelelően választják ki a célpontokat (Primary, Secondary, stb.).
Tacklerek
Ha fregattot, interceptort vagy interdictort vezetsz, akkor tackler vagy, tisztán és egyszerűen. A te feladatod, hogy lezárd az ellenséges damage dealerek (vagy bármely célpont) menekülési útját. A fregattoknak és a 'ceptoroknak gyorsaknak és mozgékonyaknak kell lenniük, és legalább egy warp disruptornak és szituációtól függően egy stasis webifiernek kell rajtuk lenni. Ha marad üres slotod, megfontolhatod valamilyen EW modul használatát, mint például a sensor dampener vagy a tracking disruptor. Az interdictorok a tacklerek királyai, képesek több hajó warpolását megakadályozni a warp disrupt probe-ok elhelyezésével. Mint minden tacklert, ezt is sebességre szereld fel elsősorban, azután tegyél rá warp disruptort, és webet, és végül, a túléléshez szükséges modulokat: capacitor felszereléseket és tankot. Ne aggódj a fegyverek miatt, mert ezek egy interdictoron nem fontosak. Az interdictorok mindig elsődleges célpontok a flotta ütközetek során, így a túlélésre kell összpontosítanod, amíg sikerül megszökni a saját bubidból, vagy az ellenséges tacklerek elől.
Anti-Tacklerek
Az assault fregattok ás a destroyerek elsősorban az ellenséges tacklerek elpusztítására vannak a flottában. Elég magas az esélye, hogy a célpontok nem a közeledben lesznek, szóval szükséged lesz a sebességre, és a nagy hatótávolságú fegyverekre. Általában nem lesz rá időd, hogy közel menj, így képesnek kell lenned 10km-től 40km-ig elpusztítani az ellenséges fregattokat. A sebesség, a gyors befogás, és a maximális sebzés a felszerelés célja, mielőtt a tankolásra gondolnál. Arra a képességedre kell támaszkodnod, hogy kilövöd az ellenfelet, mielőtt ő lő ki téged. A fregatt-gyilkos és a support-gyilkos hajóknak gyors befogási időre, meglehetős lőtávolságra van szüksége, tehát a sensor booster kötelező. Ha marad felesleges slotod, szerelj fel target paintert, hogy a kis célpontokat könnyebb legyen eltalálni. Válaszd a legnagyobb lőtávú fegyvert a small fegyverek közül, ezekkel el kell érned a 35km-es optimális lőtávolságot. Emlékezz arra, hogy a célpontjaid kicsik és gyorsak lesznek, így a jó tracking értékekkel rendelkező fegyverek az ideálisak.
Heavy Tacklerek
A cruiserek, a heavy assault cruiserek, a battlecruiserek és a command shipek sok szerepet betölthetnek, például lehetnek heavy tacklerek, tacklerek, support-gyilkosok vagy damage dealerek. A felszerelés szempontjai viszont a különböző hajótípusoktól függetlenek. Heavy tacklerként gyorsnak és mozgékonynak kell lenned, ezért mindenképp legyen rajtad microwarpdrive, és fel kell szerelned legalább egy warp disruptort és egy stasis webifiert, és - ha még maradt helyed - a hajóosztálytól és a bonuszoktól függő elektronikus hadviselés modult. Mivel a legtöbbször a sűrűjében leszel, elsősorban a tankra érdemes összpontosítani, mielőtt a fegyverekre gondolnál - nem azért vagy ott, hogy kilődd az ellenfeleket, hanem, hogy ott tartsd őket, amíg mások elvégzik a piszkos munkát. Ha egy cruisert vagy egy battlecruisert damage dealerként akarsz felszerelni, a feladatod a nagyobb hajók (cruiser, és felette) tizedelése lesz. Fittelj maximális, azonnali sebzésre és gyors befogási időre. Sokszor nincs is szükség warp scramblerre vagy stasis webre, hiszen a tacklerek pont erre a célra valók. Persze, ha van felesleges slotod, tehetsz fel pár elektronikus hadviselés modult. Végül pedig, rakj fel tankot, anélkül, hogy fel kellene áldoznod a tűzerődet, vagy a befogási képességeidet.
EW és Logistic hajók
Kisebb és közepes gangekben sokszor az EW hajók a csapat legértékesebb tagjai. Szoros helyzetben akár egy Falcon, Rook, Curse, Arazu, Lacehsis vagy Rapier lehet a mérleg nyelve, garantálhatja az egész csapat számára a sikert. A jammer hajók 2-3 hajót is képesek semlegesíteni azzal a képességükkel, hogy megakadályozzák a lockkolást, így megvédhetik a társakat a legzűrösebb helyzetekben is. Általában pont emiatt szokták őket elsődleges célpontnak meghívni. A tracking distruptor és cap neutralizáló reconok a legkeményebb aktív tankot is képesek megtörni, és minden energiával működő modult leállíthatnak egy hajón. A tracking distruptorl annyira leronthatja egy hajó turreteinek a trackingjét, hogy az illető képtelen lesz a harcban bármit is eltalálni. A webbelős pilóták a gyors hajók halálos ellenségei, a target paintereikkel pedig óriásira növelhetik az adott hajó sig rádiuszát. S végül a logistic hajók akár egy teljes fleet túlélési esélyét is drasztikusan megnövelhetik, ami által több idő marad az ellenség teljes megsemmisítésére. Használhatjuk szinte mindenre, szituáció-függetlenül, a pos lövéstől kezdve a sniper supportig mindenhol bevethetőek, de nagyon nagy fegyelmet és odafigyelést igényel a használatuk. Magányosan sokszor értéktelenek, párokban vagy hármasával, egymást is tankolva hihetetlen dolgokra képesek.
Damage Dealer-ek
A Battleship-ek az elsődleges damage dealerek a flotta ütközetekben. Ezeket a hajókat maximális, azonnali sebzésre kell szerelni, extrém lőtávolságra, és szupergyors befogási időkre. Egy nagy lőtávolsággal rendelkező Sniper csatahajó képes 150km-től 200km-ig találatot elérni. Ezek után esetleg fel lehet tenni tankot, de a hajók tankját leginkább a távolságuk jelenti az esetleges veszélyforrásoktól. A Ravenek és a Dominix-ek heves fejcsóválást váltanak ki a flottacsaták során. Habár fel lehet őket szerelni, hogy sebezzenek 200km-ről, a sebzésük nem azonnali. Lehet őket használni kiegészítő tűzerőnek a battlecruiserek és a command shipek mellett, de valószínűleg ezek a hajók lesznek az elsődleges célpontok.
Egyéb hajótípusok
Egy battleshipet figyelmen kívül szoktak hagyni - leginkább azért, mert gyakran hívják elsődleges célpontnak - a Scorpion-t. Ha meg tudod védeni, az előnyei hamar megmutatkoznak a csatában. Egy maréknyi, helyesen felszerelt Scorpion számos ellenséges hajót tud hatástalanítani a lockolás megakadályozásával. A capital osztályú hajók közül leggyakrabban a carriereket fogod látni. Szokták úgy is használni, hogy a POS alatt üldögélve szétosztja a fighter drone-jait a support flottának, de manapság egyre többet használják a carriereket a frontvonalban, mint damage dealer, és battleship-csoport szétverő eszköz. Mint damage dealer, a carriereket elsősorban tankra kell szerelni, néhány sensor boosterrel, illetve vegyesen drone control unitokkal, smart bombokkal és capital remote javító modulokkal. A carrierek mint logisztikai hajók ugyanolyan jól teljesítenek az EVE-ben, mint ahogy azt hagyományos értelemben gondoljuk. A Relevations II óta, a carrierek fel tudnak fittelni triage modult, ami lehetővé teszi a sokkal hatékonyabb remote javítást, mind a hajók, mind a struktúrák esetében, kiegészítve (vagy felváltva) ezzel a logistic cruiser osztályt. A carrierek ezen kívül képesek más hajókat a harctérre szállítani. A dreadnought-okat POS, outpost és más capitalok / supercapitalok lelövésére használják.
Vissza a cikkekre