EveTime                  


killboard



 
Jugis Modo Utopia cikkek - A Nagy PvP könyv - 2. A PvP típusai
2.3.3. Outpostok, npc station-ök, régiók közti különbség, 0.0 POS Warfare   
2010 December 2.

    PvP

    Mermalior




    Braghar






    Amíg az empire régiókban egyértelmű hogy ki az úr, addig a 0.0-ás rendszerekben ez változékony mint az időjárás. Empire-ben rengeteg állomást találsz, sokszor akár egy tucat is van egy rendszerben. Szabad dokkolási jogod van, bárhová betérhetsz, javíthatsz, adhatsz-vehetsz cuccokat.

    Vissza a cikkekre    


Outpostok, NPC station-ök

Ahogy haladsz kifelé empire-ből úgy csökkennek az állomással rendelkező rendszerek. 0.0-ban már olyan konstellációkat is sűrűn találsz ahol egyetlen árva állomás sincsen. Azonban még ha találsz is station-t, akkor sem biztos hogy be tudsz dokkolni, nem kereskedhetsz, nem javíthatsz.

Alapvetően 0.0-ban háromféle "station" található:

1) NPC station
Ez fajta állomás teljesen olyan mint az Empire-ben lévő társai. Szabadon dokkolhat bárki, az állomáson lévő piac nyilvános mindenki felé. Ezek az úgynevezett "nem lelőhető" állomások.

2) Conquerable station
Ezeknél az állomásoknál lehetőség van arra, hogy az állomás irányítását egy játékos corporation megszerezze. Ehhez az kell, hogy a játékos corporation "lelője" az állomást, ami nem egyszerű mutatvány, mivel az állomásoknak is hasonló időzítésük van mint a POS-oknak. Az elfoglalásuk több lépcsőben zajlik és csak akkor tudhatja egy corp a magáénak, ha az utolsó reinforced állapot után is sikeres volt az ostrom. Miután megszerezték az állomás irányítását, az állomást irányító cég joga eldönteni, hogy ki dokkolhat az állomáson és ki nem. Ez egy nagyon fontos fegyvertény 0.0-ban.

3) Outpost
Ezek olyan állomások, amelyeket teljes egészében egy játékos cég, vagy inkább szövetség épitett. Az állomás irányítása, elfoglalhatósága megegyezik a Conquerable station-ével.


jmu






















A régiók közötti különbség

A különböző állomások típusai nem össze-vissza találhatóak 0.0-ban, hanem egyfajta szabály szerint épülnek fel:

1) Vannak a tisztán NPC régiók.
Ezeket a régiókat (habár itt nincs Concord) egy-egy NPC kalóz faction uralja. Az "uralás" nem azt jelenti, hogy ők tartják fent a rendet (mint például a CONCORD High sec-ben). Egyszerűen annyit jelent, hogy játékos nem foglalhat el station-t, nem rakhat le outpost-ot. Ezekben a rendszerekbe nem lehet Jump bridge-t vagy cyno jammer-t telepíteni, ami komoly védelmi, stratégiai és logisztikai hátrányt jelenthet. Mivel az NPC rendszerek gyakorlatilag átjáróházak, nem lehet igazán véglegesen távol tartani azokat, akik ott akarnak megtelepedni. Ez egyben előnye és hátránya is a régiónak. Az NPC station-ön lévő assetsek nem veszhetnek el, mert senki alól nem lehet kilőni az állomást. Habár ezekben a rendszerekben is dominálhat valamely 0.0-ban élő játékos szövetség, de az EVE játékmechanizmusa nem ad támogatást a régió birtoklásához. Ilyen régiók például Venal, Outer Ring vagy Stain.

2) Vannak az NPC maggal rendelkező régiók.
Itt az NPC kalózok csak bizonyos konstellációt foglalnak le. A régió maradék konstellációi a játékos szövetségek számára szabadon elfoglalható. Az NPC konstellációkra, valamint a bennük lévő állomásokra, ugyanazok a szabályok érvényesek mint a tiszta NPC régiókra. Ilyen régiók például Fountain, Pure Blind vagy Delve.

3) Végül a legtöbb régió teljes egészében szabadon elfoglalható a játékos szövetségek által.
Ezekbe a régókba, konstellációkba szabadon lehet outpost-ot rakni (rendszerenként maximum egyet), szabadon lehet Jump bridge-ket és Cyno jammereket pakolni (a rendszer sov szintjétől függően). Ilyen régiók például Deklein, Branch vagy Period Basis

A rendszerből adódik, hogy egy szövetség igazából csak azokat a régiókat uralhatja, ami nincs NPC kézen. Az a tény, hogy az NPC kalózokhoz bárki bedokkolhat, nagyon nagy segítséget ad az életben maradáshoz. Ezeken a helyeken nyugodtan tárolhatod a hajóidat, értékeidet, nincs esély arra hogy elveszítsd a jogot a dokkolásra. Azonban ne tekintsünk ezekre a rendszerekre úgy mint mini Empire-ekre. Ugyanis az igaz, hogy szabadon ki- és bedokkolhatunk, de amint elhagyjuk az állomás biztonságos hangárját, szabadon lőhetnek ránk. Valamint semmi akadálya sincs annak, hogy erősebb szövetségek úgynevezett Large Mobil Warp Distruptor bubikat pakoljanak az állomás körényékére, megakadályozva a közvetlen station-ra warpolást, illetve a staion-ről való warpolást. Ezzel a módszerrel igazán meg lehet nehezíteni az ott lakó kisebb csoportosulások életét. De megakadályozni azért nem! Gyakorlatilag képtelenség hetekig, hónapokig tartó 24 órás őrséget szervezni minden állomás mellé.

Más a leányzó fekvése abban az esetben ha a játékos szövetség olyan régióban van, ahol az állomások elfoglalhatók. Ebben az esetben a birtokló cég megtagadhatja (és általában meg is tagadja) hogy nem szövetséges hajók dokkoljanak. Így ezekben a régiókban standing nélkül élni szinte lehetetlen. Átvonulni lehet, csatázni lehet, de huzamosabb ideig ott lakni nem. Gondoljunk csak bele, ha kilőnek, nem tudok bedokkolni, hogy új hajót vegyek, ha kilövik a podomat, az előfordulhat, hogy egy másik régióban fog újra éledni. Ámde a dokkolhatóság állítása kétélű fegyver: ha valaki ilyen állomáson tartja a javait akkor szembesülhet azzal a problémával, hogy a cuccaihoz nem tud hozzáférni, ha "kilövik alóla az állomást", vagyis egy nem barátságos szövetség foglalja el.

A dokkolhatóság állítása és rendszerfejlesztő modulok telepíthetősége mellett még két fontos előnye van a rendszer birtoklásának:

1. Jump bridge-eket telepíthetünk, ami nagyon meg tudja könnyíteni a közlekedést a rendszerekben:
- Könnyű kikerülni vele portyázó ellenséges csapatokat
- Gyorsan elé- vagy mögé kerülhetünk a környéken barangoló roaming csapatoknak
- Gyakorlatilag kikerülhetjük vele a kapu-kemp problémáját
- Olyan rendszerekbe is bevihetünk capital hajókat amelyek amúgy jammel-ve vannak

2. A másik fontos előny a cyno jammer telepítése: Egy cyno jammelt rendszerbe az ellenség nem tud capital hajókat behozni. Elvileg a szövetséges csapatok számára is megakadályozza a bejutást, azonban semmi sem tiltja, hogy a jammelést addig kikapcsoljuk amíg a saját csapatok beugranak. A capital hajók jelenlétének előnyét azt hiszem nem kell ecsetelni.


jmu






















0.0 POS Warfare

A teljesség igénye nélkül nézzük át 0.0 egyik rendszeresen előforduló harci eseményét, a POS harcot. A Dominion kiegészítőben a sov. rendszer megváltozott, ezét a POS-ok szerepe csökkent a háborúkban. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs szükség POS-okra ahhoz, hogy eredményesen léphess fel mások ellen.

A háborúk közvetett célpontjai a

High End POS-ok
amik high eng holdanyagokat (pl. dyspro) fúró posok (amikből milliárdos havi bevétel nyerhető)

CSAA POS-ok
Capital Ship Assembly Array - más néven a capital hajógyártó modullal felszerelt posok, ahol a supercarrierek és a titánok is készülnek. Mindkét POS típus komoly jelentőséggel bírhat egy alliance életében, mert általuk megerősíthető a szövetség, és később nagyobb potenciált mutathatnak fel a háborúkban.

A háborúkban közvetlen harci jelentősége a staging posoknak, a jump briges és cynojammeres posoknak van.

Staging POS
A staging posok arra szolgálnak, hogy a szövetséges csapatok biztonságban gyülekezhessenek alattuk, és akár egy ellenséges területen is megfelelő menedéket, bázist nyújtsanak támadáshoz vagy visszavonuláshoz. Két elterjedt típusuk van, a "deathstar" POS (ami állig fel van fegyverezve) illetve az úgynevezett "dickstar" POS (ami nagyon nagy resistekkel és rengeteg jammerrel van telepakolva). A staging posok fontos stratégiai pontok, amiből minden háborús színtéren találhatunk jó párat.

Jump Bridge-es POS
Talán ennek a jelentőségéről nem kell sokat írni. Egy-egy JB hálózattal akár régiók között is pillanatok alatt megtehetőek hatalmas távolságok, a hosszú út helyett percek alatt érkezhet rajta más konstellációkból segítség. A segítségével elkerülhetjük az útvonalon található ellenséges fleeteket, kiküldhetünk rajta nagy távolságokra felderítőket. A JB másik jelentősége, hogy szövetséges capitalokat, supercapitalokat juttathatunk be cyno jammelt rendszerekbe, oda, ahová másként nem jöhetnének be.

Cyno jammer-es POS
Az egyik legfontosabb taktikai előny a cyno jammelt rendszerekben, hogy mi bevethetünk capitalokat és supercapitalokat (amennyiben ott tartjuk őket), míg az ellenség nem képes behozni oda ilyet. Ez az különbség sok esetben nagyobb csatákat is eldönthet, egy capital wing vagy fleet óriási előnyt jelenthet a konvencionális flottákkal szemben.


jmu POS Siege

Ezek után vessünk egy pillantást a harc szereplőire. A posok ostrománál több fontos szereplő is akad.

POS Gunner
A védekezőknél kulcsszerepe lehet a pos gunnereknek, akik koncentrált tűzzel, illetve az EW modulok irányításával akár capitalokat is képesek leszedni ha elég ügyesek, illetve ha elég jól van fittelve az adott POS. Ez mindenképpen egy olyan dolog, amire érdemes több embert is kiképezni, mert adott szituációban nagy hasznát vehetjük.

Pozícionáló hajók
A POS harc kulcspontjai. Általában covopsok, stealth bomberek vagy reconok. Ők azok, akikre ugranak a támadók támadáskor, vagy akik segítségével pozíciót válthatnak. A védekezők is nagy hasznukat vehetik, ha bombázáshoz kell megfelelő pontot találni, illetve ha egy összetömörült group-ra, capitalokra, vagy titánra dictorokat, HIC-eket kell beugratni.

Logistic hajók
Nélkülük szinte elképzelhetetlen a POS harc. Vagy a csapat többi részével együtt maradnak és töltik pajzzsal, armorral, cappal a többieket, vagy egy logi ponton (közeli safe-en) állva várják a kiugrókat hogy helyrepofozzák a sérüléseiket. Általában a fleetben is külön csoportot alkotnak és egymást is tankolják.

Subcapital fleet / Support fleet
Ha a siege capitalokkal zajlik, akkor ezek védelmét egy BS-ekből álló fleet alkotja, és ilyenkor a BS-ek elsődleges feladata, hogy a POS lövése melett eltakarítsa a kisebb-nagyobb ellenséges tacklereket, amik megfoghatják a capitalokat. A support fleet (ami vegyesen BS-ekből, BC-kből, logikból és tacklerekből is állhat) rendszerint lezárja a rendszert, kaput, station-t kempel, és csak nagyon indokolt esetben ugrik a poshoz, hogy ott segítsen. Újabban küldenek logikból, BC-kből és HAC-okból álló hajókat posokhoz és bridge-ekhez is, mert amellett hogy kicsik és nehezen eltalálhatóak, még iszonyatosakat tankolnak is és bátran állják a pos tűzerejét, így képesek elkapni a hidakon közlekedő hajókat, vagy kihúzó bubikkal elkapni a posra warpoló hajókat.

Capital fleet
A POS harc királyai. Egy nagyobb létszámú dreadnought fleet (vagy supercarrier fleet) pár perc alatt képes lelőni vagy reinforceba lőni bármilyen post, a carrierek pedig kiválóak RR funkciókra, cap töltésre (nyilván csak akkor ha nincs siege módban a célpontjuk). A triageban lévő carrierek pedig viszonylag hamar képesek a torony / POS modulok shieldjét, armorját, hullját feltölteni.

Egyebek
Sok kis apró trükk létezik, amivel lehet operálni. Ilyen például a kis hajós orbit, amivel kifogyasztják a fegyverek lőszerét ha nincs a POS-on web, vagy a bridge melett cloakoló bomber fleet, ami akár egy teljes átugró flottát is megsemmisíthet, stb. Amire érdemes figyelni, hogy a POS harcnál mindig legyen align (passzív vagy aktív), előre megadott kiugró pont, ha nem RR hajókat használunk érdemes kicsit szétszórni, vagy egymástól elválasztott groupokba rendezni a fleetet a bomberek miatt, sentry drone-okat használni a torony vagy a FF alatt célpontokhoz.


Vissza a cikkekre

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia