EveTime                  


killboard

 
Jugis Modo Utopia cikkek - Reakciós posolás művészete
Hogyan csináljunk pénz reakcióztatással...   
2008 Augusztus 13.

    Reakcio

    Shonion





    Előrebocsájtom, hogy nem teljeskörű leírást
    kívánok adni a reakcióztatásról, mivel
    egyrészt még nem próbáltam ki minden fajtáját,
    és rengeteg mindenről kéne akkor írni, és
    különben is akkor hol maradna a felfedezés
    öröme. Ezen írásban a 2 poson végezhető
    egyszerűbb komplex anyagok reakcióztatásárol
    fogok írni. Ez megoldható akár egyedül is,
    vagy többekkel összeállva.

        Vissza a cikkekre


Reakciózás, mint pénzforrás

Az EVE nem csak a pvp-ről szól, ahol a játékosok felélik a felhalmozott isk-t, vagyont, eszközöket, hanem ezek előállítása legalább ekkora kihívást, ismeretet és sok esetben időt igényel. Természetesen a gyártó folyamatok sok esetben AFK is művelhetőek, hiszen legtöbbszőr órák vagy akár napok telnek el, amíg egy komolyabb felszerelés, hajó elkészül.

A T2 elemek előállításának a folyamata a következőképpen néz ki:

- Előszőr különféle holdanyagokból reakcióval létrehoznak simpla reaktáns anyagokat.
- Ezekből a szimpla anyagokból ismételt reakcióval készíthetjük el a komplex matériát, amihez 2, 3 vagy 4 fajta ilyen anyagot használunk fel, és ebből lesz egy komplex reaktáns anyag.
- Ebből később t2 komponenseket gyárthatunk bpo-k segítségével,
- amik a következő lépcsőben t2 tárgyak vagy hajók építéséhez szükséges.

Tehát: Holdanyagok vétele vagy fúrása -> Reakció (szimpla+komplex) -> t2 komponens gyártás -> t2 tárgyak és hajók gyártása.

A játékban jellemzően a reakciós anyag elkészítését illetve a gyártó folyamatokat külön külön végzik, és a marketen cserélnek gazdát a különböző alapanyagok.

No, de térjünk a lényegre, a reakcióztatásra. Előszőr is el kell dönteni, hogy mit is fogunk reakcióztatni. Ezt befolyásolhatják különféle körülmények. Pl van olyan hold, amiből valamilyen alapanyag beszerezhető, és rögtön arra rátenni a reakciós post. Ezen kívül leginkább és legfontosabb befolyásoló tényező, hogy egyáltalán mit éri meg reakcióztatni. Ehez célszerő a marketet folyamatosan figyelni, és különféle kalkulációkat végezni. Erről majd lesz egy példa később.


Reakció






















Mi kell egy reakciós POS beindításához?

Megfelelő hely:
Lehet 0.0-ban is ilyet csinálni, de a késztermék elég sok helyet foglal, szóval akár komoly logisztikai csapdába is kerülhetünk. Ettől függetlenül pl egy jump freighterrel már tűrhetően megoldható egy high sec közeli 0.0 vagy low sec ellátása is. Azok akik viszont nem rendelkeznek ilyennel, azoknak célszerű olyan 0.3 vagy annál kisebb sec statuszú rendszert keresni, ami közvetlen high sec bejárattal rendelkezik, mivel így csupán egyszer kell beugratni a freightert kapun. Ezzel kapcsolatban még tudni kell, hogy reakciózni 0.3 vagy kisebb sec statuszú rendszerekben lehet, ahogy holdat fúrni is. Korábban lehetett high secben is végezni ezt, de jóideje már nem.

A posok:
Caldari control tower 2 db. Szimpla reaktor 2 db. Complex reactor 2 db. Siló 10 db. Coupling array opcionális, de fittből kifér, szóval szerintem érdemes feltenni. Ez arra szolgál, hogyha épp akkor lenne meg a kész anyag, amikor pont veszed ki a silóból a hangárba, akkor legyen hova lepakolja és ne menjen pocsékba. Ezen kívül Corp hangár kell 2 db. A fegyverzet opcionális, de egy lehetséges összeállítás: 1 neutralizer battery, 7 medium railgun, 1 small railgun, 2 warp distruptor, 2 web. Ilyesztgetni jó lesz.

Nyersanyag:
A két posra rakható reakciók 4 különböző anyagot használnak fel. Ezek közül kis szerencsével 1 vagy 2-t is akár tud fúrni a pos. Ilyenkor annyi különbség van csupán, hogy egy silót lecserélünk a fittben egy moon harvesterre.

Pos fuel:
A két posnak 4 heti üzemanyaga kell legalább, persze ez mind pénz kérdése, de mindenkinek azt ajánlom, hogy úgy vágjon ilyenbe bele, hogy legalább 2 hónapra vegye meg az alapanyagokat és pos üzemanyagot, és akkor nincs rajta eladási kényszer. A pos fuel fele belefér a toronyba, másik fele maradhat a hangárban.

BPO-k.
A reakciók reakciós BPO-kkal üzemelnek, ezeket meg kell venni és majd a reaktorokba be kell tenni. Ezek alakítják át a nyersanyagot. Előszőr simpla anyaggá, majd komplexé.

Logisztika:
A posokhoz kell 1 szállító (legalább 5k m3) és egy shuttle legalább, amivel lehet majd a karbantartásokat végezni. Ezen kívül alapanyag és kész termék szállítására elengedhetetlen egy freighter megléte. Azok akik akkor csináltak már ilyet, amikor még nem volt freighter a játékban tudnak mesélni mekkora horror volt iteron V-el a szállítás.


Hogyan kell felszerelni a POS-t?

A felszerelésre csak annyiban térnék ki, hogy van két bevált elrendezési mód, amit tudok ajánlani. Igazából talán 2 szempont van. A torony mellett legyen közvetlen a hangár, hogy a fuelt egy mozdulattal be lehessen tenni akár egy shuttle-val is. A silók a hangár mellett legyenek pakolási távolságban.

Érdemes olyan rendszert kitalálni, hogy akár félálomban ránézve is tudjad, hogy melyik silóban mi lehet és ne kelljen állandóan a pos production fülét nézegetni. Az is működik, de ha már lehet legyen az elrendezésben is rendszer. Pl: Felülről lefelé alapanyag, reaktor, kimeneti anyag. Ez a szimpla reaktornál holdércből készít szimpla reaktánst, komplexnél meg szimpla reaktánsból készít komplexet. Itt az oldalsó siló, az tulajdonképpen a coupling array a képen. Onnan soha nem kell kivenni anyagot, és offline-ba tenni, csupán van, és része a reakciós láncnak.

Ezen kívül célszerű a fegyverzetet is egy kupacba rendezni, ha nem akarunk sokat rohangálni a lőszer töltéssel, illetve később majd a leszerelésnél.


Reakció






















Oké, minden felszerelve, de hogy is működik ez?

A különféle pos alkatrészek lerakása csak az egyik része a feladatnak, mivel amikor minden le van anchorolva, akkor a reakciós bpo-kat be kell tenni a reaktorokba, majd fel kell online-olni azokat. Ezen kívül a silóknak meg kell határozni, hogy melyikben milyen anyagot fogunk tartani. Ebben segít nekünk az, hogy a production fülön ki tudjuk választani a silókat és rá tudjuk vinni a képet. Ha meg vannak a tipusok, akkor a reakciót még össze kell linkelni. Ez azt jelenti, hogy van két holdanyagos siló a listában. A jobb oldali kockát megragadva át kell húzni azt a szimpla reaktor bal oldalán levő bemeneit kockához ahoz, ami azt az anyagot várja. Siker esetén mindkét kocka elszineződik és mutatja a kapcsolatot. Ezt midkét holdanyagot tartalmazó silóval (illetve alkalom adtán fúrófejjel) meg kell csinálni. A szimpla reaktor kimenetét a megfelelő szimpla anyagot tároló silóhoz kell linkelni. Ezt tovább linkeljük a komplex reaktorba, ill. a másik szimplex anyagos silót is. A komplex reaktor-t pedig belinkeljük a coupliong array-be, majd azt tovább az utolsó silóba.

Reakció Ha az egész kész, akkor az apply gombbal elmentjük. Az ablak ismételt megnyitásával lehet ellenőrizni, hogy megjegyezte-e a beállítást. Ha nem akkor lehet újrakezdeni és átnézni mi lehetett a gond. Bonyolult? Talán picit. De kis próbálgatás után menni fog. Optimális esetben minden olyan elem (siló, coupling array, reaktorok), aminek ki és bemenete is van, piros feliratot fog kapni, hogy starting up. Később, amik fut a reakció ez online-ra változik.

A futó reakció minden órában 100-100 alapanyagból állít elő 200 szimpla anyagot posonként.

Egyébként pont ez az oka annak, hogy két pos kell hozzá, mivel a szimpla anyagból 200 keletkezik óránként, ezért 2 complex reaktor kell az elhasználására. Mivel óránként keletkezik végtermék, ezért egy idő után betelik az utolsó siló. Ez reakciónként eltérő, egyes reakcióknál elég 2 naponta kiüríteni, bár az ott nem nagyon tűr akkor halasztást, mivel 50-53 órákat bír kb, tehát ha elfelejted, akkor teli siló esetén minden további anyag ami termelődik megy a kukába. Ez az egyik szükséges karbantartás a poson.

A másik, hogy az egyik posról át kell vini a másikra a szimpla anyagot, amit az a pos gyárt. Így mindkét pos folyamatosan tud termelni. Hogy mekkora mennyiséget halmoz fel valaki ebből a fajta anyagból az eltérő. Általában 2-3 nap azért célszerű ha van belőle, így elég 2-3 naponta áthordani. Az alapanyag silókat is tölteni kell időnként, de azokat általában heti egyszer elég, illetve a tornyot is fel kell tölteni üzemanyaggal. Ha egy silóba be vagy ki akarunk pakolni ahoz le kell offline-olni a silót. Utána persze ne felejtsük el visszakapcsolni.


Hol van a példa?

Legyen a példa a Cristalline Carbonid. Nem feltétlenül ezt éri meg előállítani, és ez minden esetben a marketen múlik, de ez már csak egy példa. Az árak nem feltétlenül teljesen pontosak, mert nem néztem meg az aktuális Jitai árakat hozzá.

Befektetés: 2 Pos felszerelésestül cca 1-1,1B. Freighter 800m

Alapanyagok: Silicates, Hydrocarbon, Cadmium, Cobalt. A nyersanyag piaci ára cca. 122m 4 hétre.

Pos fuel: 4 heti fuel 2 caldari large toronyra. cca. 245m

Tehát van 4 hetente 368m költségünk.

A végtermék ugyanezen időszak alatt 13,44m db Cristalline carbonid. Ezt példánkban 50-es eladási árral számolom, ami 672m isk. Tehát a 4 heti haszon 300m kb. Ezzel a reakcióval a befektetett összeg (freightert nem számítva cca 3-4 hónap alatt térülne meg).

Maga a pos építés az kb 4-5 óra némi gyakorlattal, és bár elsőre lehet elégnek tünik 1 pos építgetése, érdemes szimultán építeni a kettőt, mivel az egyes modulok lerakása vagy online-olása között elég sok idő telik el. Aki nagyon pro, az próbálkozhat 4 pos párhuzamos építésével is.

Napi, esetleg 2 napi szinten átlagosan 15 perc elfoglaltság az üzemeltetése (2 pos esetén), illetve 2 vagy 4 hetente freighterrel el kell logisztikázni az anyagokat.


Vissza a cikkekre    

Reakció

original solarflare design by rhuk lunarized by joomlashack
jmu version Mermalior Jugis Modo Utopia